گزارش و تحلیل

ایران در راه عضویت بریکس

امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2023
اشتراک
لاوروف: روسیه آمادگی نهایی کردن سند همکاری های جامع بلندمدت را دارد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که برای شرکت در نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون به آفریقای جنوبی سفر کرده بود، ضمن حضور در اجلاس یادشده، سخنرانی نمود و ضمن تاکید بر این نکته که بریکس می تواند هدف مهم بعدی در سیاست چندجانبه گرایی ایران باشد، از برگزاری کنفرانسی در تهران با همکاری سفارت خانه های کشورهای عضو بریکس برای معرفی ظرفیتهای همکاری ایران با بریکس خبر داد و اعضا را برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد.
علاوه بر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات و اروگوئه در این‌ نشست مشارکت کردند.
دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در کیپ تاون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2023
امیرعبداللهیان و لاوروف در کیپ تاون دیدار کردند + ویدئو
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای مشارکت در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده، در حاشیه این نشست با اقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و منطقه ای و بین المللی دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و بين‌المللی مورد علاقه دو کشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، استمرار مشورتها با همتای روس خود را در پیشبرد روابط دوجانبه و رفع موانع و مشکلات پیش روی همکاری‌ها حائز اهمیت دانست.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، تسریع در روشن شدن سازوکار عضویت کشورهای دوست بریکس در این گروه را زمینه ساز تقویت همکاری های چندجانبه در قالب این گروه دانست.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت روند همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار رفع موانع برای تقویت هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور شد. وی افزود در حال زمینه سازی برای برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала