کارشناس: نقش چین یکی از نقش های اصلی در روند دلار زدایی می باشد

CC0 / / دلار
دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2023
اشتراک
یک ستون نویس اسپوتنیک نقش چین در روند دلار زدائی را تشریح کرد.
والدیر بزرا ستون نویس اسپوتنیک، فوق لیسانس روابط بین المللی دانشگاه دولتی سن پرتزبورگ، عضو گروه مطالعات سیاست خارجی آسیا و گروه مطالعات بریکس دانشگاه سن پائولو اعلام کرد که امروزه تسلط دلار در سیستم همچون هیچ زمان دیگری در گذشته با شک و تردید روبرو شده و این حرکت غیر قابل برگشت به نظر می رسد.
"این امر بدون قطع جدی ترین مشکلی است که ایالات متحده آمریکا مب لایست در سالهای آتی با آن روبرو شوند. در حال حاضر دولتهای زیادی وجود دارند (بویژه اعضای بریکس) که هژمونی دلار را بعنوان یک یادگاری از گذشته می پندارند و به سمت توسعه زیر ساخت های مالی جایگزین و محاسبه با ارز ملی حرکت می کنند.
در این راستا چین نقش بنیادینی را بعنوان یکی از اقتصادهای اصلی دنیا که قابلیت تبدیل شدن به وزنه مقابل آمریکا را دارد، بازی کرد. پکن فعالانه در روند دلار زدائی سیستم از طریق توافقات دوجانبه با کشورهای مهم (روسیه، برزیل و حتی عربستان سعودی که شریک سنتی ایالات متحده در خاورمیانه می باشد) و نیز از طریق مکانیزم های مختلف چندجانبه و سازمانی، مشارکت می نماید".
"بدین ترتیب در چین تلاش می کنند راسیت دلار را در روابط بین المللی نابود کنند و این حرکت بازتاب دهنده بی اعتمادی بسیاری از کشورها در رابطه با ایالات متحده می باشد".
این ستون نویس تاکید کرد که رئیس جمهور برزیل لولا در زمان آخرین سفر خود به چین به توافقنامه ای با چین در خصوص ایجاد مذاکرات و تجارت دوجانبه بر پایه ارز های ملی با توسعه خودمختاری اقتصادی برزیل، دست یافت.
والدیر بزرا همچنین در خصوص روند تبدیل شدن چین در سیستم اقتصادی جهانی تصریح کرد: "از دوران بعد از جنگ رهبری مالی دقیقا در ایالات متحده در سایه اینکه اروپای غربی در حال افول بود و شوروی یک بلوک مالی با مدل خود بسنده داخل سیستم معرفی می شد، شکل گرفت.
از سالهای 2000 با توسعه اقتصادی و صنعتی چین، پکن شروع به تبدیل شدن به مهمترین شریک تجاری بیشتر کشورهای جهان شد، با تبدیل شدن به دشمن بالقوه ژئوپلتیکی و ژئو اقتصادی ایالات متحده آمریکا در قرن بیست یکم.
دقیقا همین افزایش نقش چین در سیستم، یکی از مهمترین کاتالیزاتورهای روند در حال ادامه دلار زدائی شد".
یوان در ۱۰ سال آینده می تواند جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره می‌شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2023
یوان در ۱۰ سال آینده می تواند جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره شود
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала