Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

نگاهی اجمالی بر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، طبق بندهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سقف ۳۰۰ کیلوگرمی غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با خلوص ۳.۶۷ درصد برای ایران مقرر گردیده بود.
در پی کاهش تعهدات برجامی ایران برپایه دستور شورای عالی امنیت ملی این کشور، تهران از سقف تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک عبور کرد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ماه اوت سال ۲۰۱۹ موجودی‌ اورانیوم غنی‌شده تهران را حداقل ۶۰ تا ۷۰ کیلو بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی برجام، اعلام نمود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز چهارشنبه ۱۱ نوامبر (سال ۲۰۲۰) خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام داشت، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۰۰ کیلوگرم رسیده و این ۱۲برابر میزان مجازی است که در توافق برجام ذکر شده است.
۲۳ فوریه ۲۰۲۱ ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خود را به دلیل عدم پیشرفت در اجرای برجام توسط اروپایی‌ها و ایالات متحده متوقف کرد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اکتبر سال ۲۰۲۱ خبر داد که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده این کشور با غلظت ۲۰ درصد از مرز ۱۲۰ کیلو فراتر رفته است.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در روز ۱۹ فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۳۱۹۷ کیلوگرم بوده است که این رقم ۱۵برابر سقف تعیین‌شده در برجام است. آژانس همچنین میزان اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران در سطح ۶۰ درصد را نیز در تاریخ مذکور ۳۳.۲ کیلوگرم برآورد کرده بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش منتشر شده خود در انتهای ماه مه ۲۰۲۲، ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران را ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم یعنی ۱۸ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای برآورد نمود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود افزوده بود که تا تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۲، ایران ۴۳.۱ کیلیوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد داشته است که مقدار اندکی از آن نیز به اورانیوم فلزی تبدیل شده است.
با استناد به دو گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر ۱۱۴.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده با غلظت ۶۰ درصد به صورت اورانیوم هگزافلوراید در اختیار دارد که این میزان نسبت به سه ماهه قبلی ۲۶.۶ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. تهران اکنون با در اختیار داشتن چهار تن و ۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، ۲۳ برابر بیش از میزان مقرر شده در برجام اورانیوم غنی‌شده دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала