چرا اردوغان و چاووش اوغلو در نشست جامعه سیاسی اروپا و ناتو شرکت نکردند؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر نظر نخست وزیر ایتالیا: اردوغان دیکتاتور است
نظر نخست وزیر ایتالیا: اردوغان دیکتاتور است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2023
اشتراک
طبق سنت دولتی ترکیه، رئیس جمهور تازه منتخب اولین سفر خارجی خود را به قبرس شمالی و آذربایجان انجام می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، تصمیم مبنی بر عدم شرکت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست سران جامعه سیاسی اروپا در کیشینوف و مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه، در نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در اسلو، با روندهای پس از انتخابات در ترکیه مرتبط است.
طبق سنت دولتی ترکیه، رئیس جمهور تازه منتخب اولین سفر خارجی خود را به قبرس شمالی و آذربایجان انجام می دهد. قرار است اردوغان روز یکشنبه وارد جمهوری ترک قبرس شمالی شود و سپس عازم آذربایجان شود. این دلیل اصلی عدم حضور وی در نشست کیشینوف است.
دلیل دوم این است که اردوغان فردا در مراسم سوگند نمایندگان پارلمان در مجلس ملی بزرگ ترکیه شرکت می کند و روز شنبه کابینه جدید وزیران را اعلام می کند.
از آنجایی که سران کشورهای خارجی در مراسم آتی حضور خواهند داشت، اردوغان به افتخار آنها در یک پذیرایی پروتکلی حضور خواهد داشت.
چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه نیز در مراسم ادای سوگند در پارلمان ترکیه شرکت خواهد کرد و به همین دلیل در نشست اسلو شرکت نکرد.
قابل یادآوری است که نشست داووس بزرگترین رویدادی است که ترکیه در صحنه بین المللی آن را تحریم کرده است. پس از حادثه ای که در 29 ژانویه 2009 بین شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل و اردوغان رخ داد، ترکیه تصمیم گرفت دیگر در نشست های داووس شرکت نکند، این تصمیم همچنان پابرجاست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала