آیا پرونده اختلافی ایران و آژانس قابل حل است؟

© AP Photo / Ronald Zak آژانس انرژی اتمی
 آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2023
اشتراک
منبع آگاه: طبق مذاکرات فنی ایران و آژانس تعداد پرونده‌های باقی‌مانده به دو نقطه کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، یک منبع آگاه اطلاع داد که پرونده یک مکان از 3 مکان ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل‌وفصل شده و طبق مذاکرات فنی ایران و آژانس تعداد پرونده‌های باقی‌مانده به دو نقطه کاهش یافته است. طبق مذاکرات فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده یک مکان از ۳ مکان ادعایی آژانس و همچنین ذرات اورانیوم ۸۳.۷درصد بین ایران و آژانس حل‌وفصل شده است.
طبق گفته این منبع، مطلع پرونده موسوم به آباده (مریوان) بسته شده است. پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعات نادرست و مجهول‌الهویه ادعا کرده بود که ایران در 4 منطقه، غنی‌سازی انجام داده است.
علاوه بر این ادعای دیگر آژانس در خصوص ذرات 83.7 درصد در مذاکرات فنی بین ایران و آژانس به جمع‌بندی رسیده و با توضیحات فنی ایران حل‌وفصل شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر مدعی پیدا شدن ذرات غنی‌شده تا حدود 83.7 درصد در ایران شده بود.
ایران همچنین با نصب تعدادی دوربین در تأسیسات اتمی در اصفهان موافقت کرده است. طبق گفته این منبع آگاه تقریباً حدود یک‌سوم از دوربین‌ها‌ نصب شده است و به‌صورت آف‌لاین است و اطلاعاتی منتقل نمی‌شود.
موضع سران گروه 7 درباره برجام  اعلام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2023
موضع سران گروه 7 درباره برجام اعلام شد
پس از بازگشت گروسی از ایران به وین بیانیه مشترک ایران و آژانس منتشر شد. در این بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس در خصوص موارد زیر توافق کردند: تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.
در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به‌منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرد. ایران به‌صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.
اکنون که پرونده یکی از 3 مکان ادعایی آژانس و همچنین ذرات اورانیوم 83.7 درصد مورد حل‌وفصل قرار گرفته است، این امکان وجود دارد که در پی مذاکرات بیشتر و همچنین ایجاد فضای مثبت توسط کشورهای غربی در برنامه‌های سیاسی خود همکاری‌های آژانس و ایران گسترش پیدا کند و توافقات بیشتری نیز حاصل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала