کشف میکروب های اسهال خونی در آبگیرهای باستانی اورشلیم

© Photo / Dodd et al. / Nature 2017کشف میکروب های اسهال خونی در آبگیرهای باستانی اورشلیم
کشف میکروب های اسهال خونی در آبگیرهای باستانی اورشلیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2023
اشتراک
آثاری از میکروب های اسهال خونی با قدمت بیش از دو هزار سال کشف شده است.
به گزارش اسپوتنیک، باستان شناسان آثاری از میکروارگانیسم Giardia duodenalis، عامل بیماری اسهال خونی را در بقایای مدفوع یافت شده در محل آبگیرهای باستانی در اورشلیم یافته اند. بر اساس مقاله ای که در مجله Parasitology منتشر شده است، این قدیمی ترین عفونت شناخته شده در انسان با این انگل است.
نمونه‌های مدفوع از رسوبات زیر توالت‌هایی گرفته شد که در مجموعه خانه‌های حفاری شده در جنوب شهر قدیمی یافت شد و مربوط به قرن هفتم قبل از میلاد است، زمانی که اورشلیم پایتخت یهودا بود.
دانشمندان مدفوع تجزیه شده را با استفاده از تکنیک بیومولکولی به نام ELISA بررسی کردند که در آن آنتی بادی ها به پروتئین های ساخته شده توسط انواع خاصی از موجودات تک سلولی متصل می شوند. آنها مواد بیولوژیکی را برای حضور بقایای سه میکروارگانیسم انگلی انجام دادند: Entamoeba، Giardia و Cryptosporidium. همه اینها از شایع ترین علل اسهال در انسان هستند.
تحقیقات قبلی قدمت ردپای انگل انتامبا را که باعث اسهال خونی نیز می شود، به دوران نوسنگی در یونان در بیش از 4000 سال پیش نشان داده است.همچنین نشان داده شده است که استفاده کنندگان از توالت های باستانی یهودی به سایر انگل های روده آلوده بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала