ووچیچ پس از وخامت اوضاع در کوزوو، هدف پریشتینا را نام برد

ووچیچ
ووچیچ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2023
اشتراک
رئیس‌جمهور صربستان گفت، آلبین کورتی، نخست‌وزیر جمهوری خودخوانده کوزوو، درگیری‌هایی را در شمال این منطقه سازماندهی کرد تا میان صربستان و ناتو درگیری ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه، هزاران صرب کوزوو در مقابل ساختمان‌های دولتی محلی در شمال این منطقه تجمع کردند و خواستار خروج پلیس کوزوو و اخراج شهرداران آلبانیایی کوزوو شدند. سربازان گروه KFOR ناتو در نزدیکی این ساختمان ها مستقر شدند.
حدود ساعت 17:00 درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی آغاز شد. در آنها از گاز اشک آور و نارنک های شوک آور استقاده شد. بیش از 50 نفر برای دریافت کمک های پزشکی به بیمارستان میتروویکا شمالی مراجعه کردند که در میان آنها افرادی با شدت جراحات بالا نیز وجود دارند.
رسانه های محلی گزارش دادند که در میان نیروهای امنیتی قربانیانی نیز وجود دارد.
الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان روز دوشنبه خطاب به شهروندان گفت:" همه اینها توسط آلبین کورتی سازماندهی شده است، با میل شدید او برای درگیری بین صرب ها و ناتو، و او تنها مسئول آنچه اتفاق می افتد، است، و اعلام می دارد که این مسائل به وی ربطی ندارد".
ویوسا عثمانی، رئیس جمهوری خودخوانده کوزوو، الکساندر ووچیچ، رهبر صربستان را به سازماندهی ناآرامی در شمال این منطقه و حمله به پلیس، نیروهای ناتو و خبرنگاران متهم کرد.
میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان، روز یکشنبه گفت که تنش ها در کوزوو به حداکثر رسیده و ممکن است به درگیری مسلحانه تبدیل شود، واحدهای نیروهای مسلح صربستان به موضع گیری در محور خط مرزی با کوزوو و متوهیا ادامه می دهند.
شورای امنیت ملی صربستان روز شنبه گزارش داد که نیروهای ناتو در کوزوو و متوهیا KFOR مطابق با اختیارات خود بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان اقدام نیروی پلیس این جمهوری خودخوانده در شمال این منطقه در روز جمعه عمل نکردند. ارتش صربستان در حداکثر آمادگی رزمی قرار دارد.
پیش از آن، پلیس کوزوو روز جمعه با استفاده از گاز اشک آور و نارنجک های شوکر، ساختمان های شهرداری های لپوسوویچ، زوبین پوتوک و زوچان در شمال این استان را به زور اشغال کرد. صرب های محلی سعی کردند از ورود نیروهای امنیتی و مقامات آلبانیایی کوزوو به آنجا جلوگیری کنند، درگیری هاای به وقوع پیوست. 10 نفر به دلیل استفاده از نارنجک های شوکر، گاز اشک آور و باتوم توسط پلیس با جراحات جزئی در مرکز بالینی و بیمارستانی میتروویکا شمالی بستری شدند.
پلیس این جمهوری خودخوانده اعلام کرد که در درگیری با معترضان در شمال کوزوو، 5 افسر پلیس و 4 خودروی خدماتی، سه خودروی ماموریت یولکس و خودروهای غیرنظامی زخمی شدند.
دلیل آن تلاش مقامات پریشتینا برای انتصاب شهرداران آلبانیایی در شمال این منطقه، پس از انتخابات دولت های محلی شمال کوزوو در 23 آوریل بود که توسط صرب های محلی تحریم شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала