گزارش و تحلیل

نظم جدید پساآمریکایی خاورمیانه در حال ظهور است

© Photo / Public DomainНефтегазопроводы и месторождения стран Персидского залива
Нефтегазопроводы и месторождения стран Персидского залива - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2023
اشتراک
رسانه: چین و روسیه به تدریج آمریکا را از خاورمیانه بیرون می رانند، آمریکا دیگر کنترلی در دست ندارد.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه "پولیتیکا" چاپ بلگراد صربستان می نویسد: میانجیگری موفقیت آمیز چین در عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی و قرارداد نفتی روسیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، جدیدترین شواهدی است که نشان می دهد نظم پساآمریکایی در خاورمیانه در حال ظهور است. واشنگتن با تمرکز توجه خود به خاور دور، در خاورمیانه خود را به ادغام حداکثر اسرائیل و مهار ایران محدود کرده است. و نتایج همه این تلاش ها حداقل است.
هر چند که توافق هسته ای با ایران تمدید نشد، اما ایران توانست از انزوای منطقه ای خارج شود - تهران روابط خود را با ابوظبی و سپس با ریاض عادی کرد. دولت بایدن تلاش کرد از طریق عمان بر این روند تأثیر بگذارد، اما در نهایت پکن مدال طلای میانجیگری را گرفت. نقش چین در خاورمیانه،به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
روس ها که چهل سال پیش از آنجا رفتند، به خاورمیانه نیز آمدند. بازگشت روسیه به منطقه از سوریه آغاز شد و در کشورهای مختلف جهان عرب ادامه یافت.
تحویل نفت روسیه به نزدیک ترین متحدان آمریکا از جمله کشورهای خلیج فارس ادامه دارد. اعراب نفت روسیه را برای مصرف داخلی می خرند و نفت خود را با قیمت های بالاتر می فروشند. در حالی که هدف آنها دریافت حداکثر سود است، آنها به مسکو کمک می کنند تا تحریم های غرب را کاهش دهد. واشنگتن نگران، فقط می تواند در سکوت نظاره گر معامله سایر کشورهای منطقه از جمله مصر با روسیه باشد. ایالات متحده به ویژه نگران پایگاهی است که مسکو در تهران ایجاد می کند.
در مورد اسرائیل، تنها چیزی کم و بیش موفقیت آمیز، میانجیگری ایالات متحده در انعقاد معاهده بین لبنان و اسرائیل (اختلاف طولانی مدت بر سر مرزهای دریایی) بود. ایالات متحده نفوذ خود را حتی در این قدرتمندترین دژ منافع خود از دست می دهد. بنیامین نتانیاهو دیگر به درخواست های کاخ سفید مبنی بر عدم تخریب دموکراسی توجهی نمی کند. ایالات متحده آمریکا نمی تواند از اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در رابطه با زیارتگاه های بیت المقدس جلوگیری کند. بنیامین نتانیاهو همچنین در حال تشدید سرکوب فلسطینی‌ها است و چشم‌انداز راه ‌حل اختلاف مطابق "چاره دو کشوری" تحت حمایت ایالات متحده را به عقب می‌اندازد. به این ترتیب سیاست نتانیاهو در قبال فلسطین تمام تلاش های آمریکا را مسدود می کند. نشست نقب که قرار بود در مراکش برگزار شود لغو شد.
دولت بایدن از اقدامات با هدف کاهش تنش های نظامی در منطقه حمایت کرده و از عادی سازی روابط تهران و ریاض که می تواند به جنگ یمن پایان دهد، استقبال کرده است. با این حال، واشنگتن فرآیندها را دیگر مدیریت نمی کند. اساس استراتژی بایدن تحت عنوان "مشارکت آمریکایی – خاورمیانه ای" با مشکلات جدی روبرو شد. این امر سال گذشته زمانی مشخص شد که رئیس جمهور آمریکا از ریاض بازدید کرد و از عربستان سعودی خواست تولید نفت خود را کاهش دهد. ریاض قاطعانه این درخواست را رد کرد و به جای توافق با واشنگتن، از مسکو حمایت کرد.
شرکای خاورمیانه ای آمریکا به همکاری با واشنگتن برای تقویت دفاع موشکی مشترک و امنیت دریایی ادامه می دهند. با این حال، با توجه به نفوذ چین و روسیه، آنها دیگر احساس نمی کنند که باید تنها به یک بازیگر جهانی تکیه کنند. جهان عرب، مانند اسرائیل، امروز درخواست های آمریکا برای حمایت فعالانه از اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه را رد می کند.
هنگامی که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی به جده آمد تا در مورد چشم انداز کلی خاورمیانه امن و مرفه صحبت کند، ناامید شد. اعراب، برخلاف میل و اراده واشنگتن، روابط خود را با متحد روسیه و ایران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ، عادی کرده اند.
ایالات متحده برای حفظ موقعیت خود در خاورمیانه باید در اولویت های خود تجدید نظر کند و رویکردهای جدیدی را در قبال متحدان در منطقه در نظر بگیرد. میانجیگری چین برای عادی سازی روابط ریاض و تهران و فروش نفت روسیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، بار دیگر مؤید این است که نظم جدید پساآمریکایی در خاورمیانه در حال شکل گیری است.
نویسنده: بوشکو یاکشیچ، تحلیلگر امور خاور میانه و مقاله نویسروزنامه "پولیتیکا" صربستان.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала