مجروح شدن سربازان ناتو در درگیری های کوزوو + ویدئو

© AP Photo / Visar Kryeziuاوکراین نیروهای حافظ صلح خود را از کوزوو خارج می کند
اوکراین نیروهای حافظ صلح خود را از کوزوو خارج می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2023
اشتراک
معاون نخست وزیر ایتالیا و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد، 11 سرباز ایتالیایی از گروه بین المللی KFOR که تحت رهبری ناتو مسئولیت تضمین ثبات در کوزوو را بر عهده دارد، روز دوشنبه در جریان درگیری ها در این منطقه مجروح شدند.
به گزارش اسپوتنیک، "آنتونیو تاجانی"، در توییتی نوشت:" می خواهم با نظامیان KFOR که در کوزوو در جریان درگیری بین تظاهرکنندگان صرب و پلیس کوزوو مجروح شدند، ابراز همبستگی کنم. در میان آنها 11 ایتالیایی وجود دارد که حال سه نفر از آنها وخیم است، اما هیچ تهدیدی برای جان آنها وجود ندارد. ارتش به انجام وظیفه خود برای صلح ادامه می دهد".
به گزارش روزنامه لا رپوبلیکا، در جریان درگیری ها در کوزوو، در مجموع 41 سرباز گروه KFOR زخمی شدند.
صبح روز دوشنبه، صدها و سپس هزاران صرب کوزوو در مقابل ساختمان‌های دولتی محلی در شمال کوزوو و متوهیا تجمع کردند و خواستار خروج پلیس کوزوو و اخراج شهرداران آلبانیایی کوزوو شدند. سربازان گروه KFOR در نزدیکی ساختمان های شهرداری زوچان، لپوسوویچ و زوبین پوتوک مستقر شدند. پشت سر آنها نیروی پلیس کوزوو قرار داشت که از نزدیک شدن صرب های کوزوو به ساختمان ها جلوگیری می کرد. حدود ساعت 17:00 درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی آغاز شد. در این درگیری ها از پاز اشک آور استفاده شد. حدود 30 نارنجک شوکر پرتاب شد، صدای تیراندازی نی زبه گوش می رسید.
دکتر زلاتان الک، مدیر مرکز بالینی و بیمارستانی میتروویکا شمالی به خبرنگاران گفت که بیش از 50 نفر پس از درگیری ها در شمال منطقه به مراقبت های پزشکی مراجعه کردند.
میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان، روز یکشنبه گفت که تنش ها در کوزوو به حداکثر رسیده و ممکن است به درگیری مسلحانه تبدیل شود، واحدهای نیروهای مسلح صربستان به موضع گیری در محور خط مرزی با کوزوو و متوهیا ادامه می دهند.
شورای امنیت ملی صربستان روز شنبه گزارش داد که نیروهای ناتو در کوزوو و متوهیا KFOR مطابق با اختیارات خود بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان اقدام نیروی پلیس این جمهوری خودخوانده در شمال این منطقه در روز جمعه عمل نکردند. ارتش صربستان در حداکثر آمادگی رزمی قرار دارد.
الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان روز جمعه ارتش صربستان را به دلیل وضعیت کوزوو و متوهیا به دلیل اقدامات یکجانبه پریشتینا در حالت آماده باش حداکثری قرار داد. رئیس دولت همچنین خواستار توقف فوری خشونت علیه صرب‌ها در کوزوو و متوهیا توسط ناتو شد. میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان، رساندن ارتش به بالاترین درجه از آمادگی رزمی و پیشروی نیروها به سوی کوزوو و متوهیا را تأیید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала