استراتژی سیاست خارجی ترکیه پس از انتخابات چگونه خواهد بود؟

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر Действующий президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает перед сторонниками в Анкаре
Действующий президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган выступает перед сторонниками в Анкаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2023
اشتراک
کارشناسان علوم سیاسی ترکیه در مورد نتایج انتخابات و پیش بینی هایی در مورد استراتژی سیاسی بعدی مقامات ترکیه نظر خود را با اسپوتنیک در میان گذاشتند.
به گزارش اسپوتنیک، "علی فوات گوکچه"، دانشمند علوم سیاسی و مدرس دانشگاه غازیانتپ در این زمینه گفت:" در سیاست خارجی، ترکیه، به نقشه راه که قبلاً مشخص شده بود، پایبند خواهد بود. جالب خواهد بود که چه کسی به سمت وزیر امور خارجه منصوب می شود. به احتمال زیاد، می توان از ابراهیم کالین (در حال حاضر دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور اردوغان) نام برد. مشخص است که در مقایسه با مولود چاووش اوغلو، کالین به یک سیاست غربگراتر پایبند است. با این حال، ترکیه به هیچ وجه به خاورمیانه و آسیا پشت نخواهد کرد. سیاست خارجی ترکیه همچنان مسیر متعادلی را دنبال خواهد کرد".
وی اضافه کرد:"در حال حاضر یکی از حوزه های کلیدی سیاست خارجی ترکیه، از بین بردن کریدور تروریست ها در سوریه است. سیاست عادی سازی روابط با سوریه از این منظر اهمیت زیادی دارد. همچنین لازم است تلاش ها برای حل بحران روسیه و اوکراین و برقراری صلح آذربایجان و ارمنستان ادامه یابد. یک حوزه مهم همکاری با یونان در جزایر دریای اژه و مسئله قبرس نی در دستور کار است"..
"باریس داستر"، کارشناس روابط بین الملل از دانشگاه مرمره نیز در خصوص زوایای ساست خارجی ترکیه در آینده گفت:" دولت در راس ترکیه بسیار عملگرا است که در توانایی ایجاد چرخش شدید در سیاست خارجی بیان می شود. نمونه های زیادی از این منظر وجود دارد، مانند روابط با اسرائیل، قطر، امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی. وقتی روابط با شرق خوب پیش نمی رود، ترکیه چشمش را به غرب می دواند و در صورت مشکل با غرب، باز به شرق روی می آورد. اما در شرایط فعلی معتقدم بردار سیاسی موجود به قوت خود باقی خواهد ماند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала