گزارش و تحلیل

غرب قصد دارد "درخشش" مسکو را کاهش دهد، اما فروپاشی اقتصاد روسیه دیده نمی شود

© Photo / Gem Diamonds افشای قیمت الماس عظیم فروخته شده
افشای قیمت الماس عظیم فروخته شده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
تحریم های غرب علیه روسیه و چشم انداز تغییرات در جهان.
اسپوتنیک به نقل از الشرق الاوسط عربستان می نویسد: "الماس ها ابدی اند" در موسیقی متن یک فیلم خوانده شده و این ادعا حقیقت دارد.
در نشست هیروشیما، سران کشورهای گروه 7 به این توافق رسیدند که "روسیه باید از هرگونه فناوری، تجهیزات صنعتی و خدماتی که از ماشین جنگی این کشور در اوکراین حمایت می کند محروم شود".
تحریم ها اقدام بازدارنده ای است. اقتصادهای قوی آن را بر اقتصادهای ضعیف ‌تری اعمال می‌کنند که نمی‌توانند پاسخی مشابه بدهند.
اما آیا محدودیت ها علیه مسکو کارساز خواهد بود؟
به یاد بیاوریم که اولین بسته تحریم های ضد روسیه در مارس 2014 پس از همه پرسی در کریمه اعلام شد که به دنبال آن شبه جزیره کریمه با روسیه متحد شد.
صنعت الماس سالانه میلیاردها دلار برای مسکو به ارمغان می آورد. طبق آمار رسمی، تنها در سال 2021 چهار میلیارد دلار.
طبیعتا اتحادیه اروپا و بریتانیا ممنوعیت واردات الماس روسیه را وضع کردند. و چارلز میشل رئیس شورای اروپا، با طعنه اشاره کرد که "الماس های روسیه ابدی نیستند".
ایالات متحده همچنین تلاش کرد کاری کند تا "درخشش" الماس روسیه کاهش یابد.
اما بیشتر الماس های روسی برای فرآوری به خارج از کشور عمدتاً به مراکز برش در هند فرستاده می شوند. و البته پی بردن به منشأ آنها بسیار دشوار است.
طلای روسیه که تحت تحریم های آمریکا و انگلیس و محدودیت های صادراتی از دیگر کشورها قرار دارد، در سال 2021 15.4 میلیارد دلار به خزانه داری روسیه وارد کرد.
تغییرات در اقتصاد جهانی
روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. تاثیر آن بر بلوک های اروپایی و آسیایی و نه تنها بر آنها بر هیچکس پوشیده نیست. روسیه بزرگترین صادرکننده منابع انرژی (نفت و گاز) به ویژه به چین و هند است.
در 24 فوریه سال 2022، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شد. روسیه، کوبا یا ونزوئلا نیست.
بنابراین وقتی غرب به رهبری آمریکا روابط تجاری و مالی با روسیه را قطع کرد، کل اقتصاد جهان آسیب دید.
جای تعجب نیست که صندوق بین المللی پول نسبت به افزایش خطرات ثبات مالی به دلیل افزایش نرخ بهره در سراسر جهان و در نتیجه، کاهش سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی به طور کلی، هشدار داده است.
در سال 2023 رشد اقتصاد جهانی به حدود 2.5 درصد و اقتصادهای پیشرفته 1 درصد یا کمتر کاهش خواهد یافت.
حدود دو ماه پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، صندوق بین المللی پول انتظار داشت که اقتصاد روسیه در سال 2022 به میزان 8.5 درصد و در سال 2023 2.3 درصد دیگر کاهش یابد. اما مسکو با موفقیت در برابر تحریم های غرب ایستاد.
پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول: در سال 2023، اقتصاد روسیه 0.7 درصد سریع‌تر از اقتصاد آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا رشد خواهد کرد، یعنی از اقتصاد چهار کشور گروه 7 که کمپین تحریم‌ها را رهبری می‌کنند، پیشی خواهد گرفت.
نفت روسیه مانند الماس روسیه، حالش تحت تحریم خوب است
جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی می گوید که اتحادیه اروپا فراورده های نفتی را از هند دریافت می کند که "به احتمال قوی به نفت ارزان روسی بستگی دارد".
واقعیت واضح است: صادرات فرآورده های نفتی (سوخت جت یا گازوئیل) از هند به اتحادیه اروپا از 1.1 میلیون بشکه در ژانویه 2022 به 7.4 میلیون بشکه در آوریل 2023 افزایش یافت. واردات نفتی هند از روسیه از 1.7 میلیون بشکه در ژانویه 2022 به 63.3 میلیون بشکه در آوریل 2023 افزایش یافت. بورل اعتراف کرد که نه شرکت ها و نه دولت هند را نمی توان مقصر دانست، زیرا هند تحت تحریم های اتحادیه اروپا نیست.
روسیه حاضر و آماده بود
رهبری روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین به خوبی می‌دانست که به محض آغاز عملیات نظامی ویژه تحریم‌های غرب علیه این کشور اعمال خواهد شد. اما از سال 2014، روسیه زمان "تمرین" را داشته است.
بسیاری از کشورها به نفت روسیه نیاز دارند و مسکو واسطه های زیادی دارد که بدون تأثیر تحریم های غرب، فروش آن را تضمین می کنند.
البته انفجار در نورد استریم آسیب جدی به بار آورد. اما گازپروم از طریق خط لوله گاز "قدرت سیبری" (پاور آو سیبری) در قراردادی 30 ساله به ارزش 400 میلیارد دلار که در پایان سال 2019 منعقد شد، به چین گاز می رساند. روسیه از طریق این خط لوله در سال 2022 میزان بی سابقه و رکورد 15.5 میلیارد متر مکعب گاز را به چین تحویل داد. در سال 2023، 22 میلیارد و تا سال 2027، تحویل 38 میلیارد متر مکعب گاز در سال، برنامه ریزی شده است.
در فوریه 2022، مسکو و پکن قرارداد جدیدی برای تامین گاز از میادین خاور دور با حجم سالانه ده میلیارد متر مکعب در سال، امضا کردند. تا سال 2030، خط لوله گاز "قدرت سیبری 2" با ظرفیت 50 میلیارد متر مکعب از طریق مغولستان ساخته خواهد شد.
صادرات گاز روسی به اروپا به "پایین ترین سطح از آغاز قرن جاری میلادی" کاهش یافته است.
خطرات
ساده لوحانه است اگر در مورد عدم وجود تهدید برای امنیت اقتصادی روسیه صحبت کنیم. هزینه عملیات ویژه بالاست و ناگزیر بر بودجه دولتی فشار وارد می کند، به همین دلیل دغدغه اصلی دولت روسیه، یافتن بازارهای جدید به دور از غرب است.
نقش مهمی را بلوک‌های اقتصادی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای، علاوه بر کشورهایی که وضعیت "ناظر" و سایر کشورهای "شریک گفتگو" دارند، ایفا می‌کنند.
تحلیلگران بر آن هستند که این دو بلوک، کمپین حذف هژمونی ژئواکونومیک و در نتیجه ژئوپلیتیک ایالات متحده در جهان را رهبری خواهند کرد. اما هنوز جایگزینی برای دلار وجود ندارد و جهان شاهد شوک های اقتصادی بسیار بیشتر و احتمالاً جنگ های نیابتی در ابعاد مختلف خواهد بود. باید امیدوار باشیم که این جریان سبب جنگ جهانی سوم نشود.
نویسنده: انطوان الحاج.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала