گزارش و تحلیل

سناریوی حمله اسرائیل به ایران

© AFP 2023 / Jack Guezگنبد آهنین غزه فلسطین اسرائیل حیفا آشدود تل آویو حمله حماس ارتش
گنبد آهنین غزه فلسطین اسرائیل حیفا آشدود تل آویو حمله حماس ارتش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2023
اشتراک
دوباره اسرائیلی ها با فشارهای داخلی مواجه شدند و دوباره سر و صدای مقامات آنها درباره تهدید به ایران در آمده و شروع کرده اند سناریو سازی.
اسپوتنیک، مسکو/ البته طی چند دهه اخیر روزی نیست که مقامات اسرائیلی به هر شکلی که شده ایران را تهدید به حمله نکنند و هیچ وقت نشنیده ایم مجامع بین المللی تهدید حمله به کشوری که عضو رسمی سازمان ملل است را محکوم کنند.
رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در کنفرانس هرتسیلیا 2023 اظهار داشته: "ایران بیش از هر زمان دیگری در غنی سازی اورانیوم پیشرفت شده و در بعد منطقه ای ایران در هر تحولی که اطراف ما می گذرد دخیل است".
هرتزی هالیوی اظهار داشت :" ما درباره وضعیتی که ایران می‌خواهد پیرامون ما ایجاد کند بی‌تفاوت نیستیم. ایران از ما ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و این برای نیروی هوایی ما عملیات ساده ای نیست. ارتش اسرائیل می‌داند چگونه بجنگد. ایران وسعت زیادی دارد و باید بدانیم که چگونه در این مساحت گسترده هر نقطه را بزنیم و این چالشی متفاوت‌تر از آنچه قبلاً انجام داده ایم، است. تحولات منفی کنونی می‌تواند منجر به اقدام نظامی شود".
البته وی درباره مقابله با حزب الله لبنان هم اظهاراتی داشت که از حوصله این مقاله خارج است.
گویند سنگ بزرگ برداشتن علامت نزدن است و فرمانده ستاد ارتش اسرائیل باید بیشتر متوجه آن باشد که وزن این سنگ منجر به شکستن کمر ارتش اسرائیل نشود بعد حالا فکر کند چطوری می خواهد این سنگ را پرتاب کند.
انگار ایران ایستاده تماشا کند کی اسرائیلی ها و یا اربابان آمریکایی شان تصمیم می گیرند به ایران حمله کنند.

هم آمریکایی ها و هم اسرائیلی ها به خوبی می دانند ایران سالهاست خود را برای چنین حمله ای آماده کرده و به خوبی می دانند همین که هواپیماهایشان برای حمله به ایران بلند شود اگر سالم برگردند امکان ندارد حتی یک فرودگاه و یا ناو برای فرود آمدن پیدا کنند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که ایران فقط 1500 کیلومتر از سرزمین های اشغالی فلسطین فاصله ندارد بلکه 1.6 ملیون کیلومتر مربع و خورده ای مساحت دارد که آن خورده ای از چند برابر مساحت اسرائیل است وتاسیسات هسته ای و نظامی ایران در این مساحت پخش هستند.
حتی اگر آمریکا همه تسلیحات مورد نیاز اسرائیل برای حمله به این تاسیسات را در اختیارش بگذارد عملا این 1.6 ملیون کیلومتر مربع می تواند بستر دامی باشد که همه هواپیماهای اسرائیلی و آمریکایی را در خود ببلعد.
اصلا از همه اینها بگذریم بحث اینکه اسرائیل می خواهد از کدام طرف به ایران حمله کند مطرح است.
از سمت کشورهای عربی یا ترکیه یا آذربایجان یا خلیج فارس یا...
به هر حال از یک جایی این هواپیماها باید به سمت ایران بیایند.
حتی فرض بر این بگذاریم که اسرائیلیها به بسته بودن حریم هوایی کشورهای عربی توجه نکنند و از آسمان آنها بخواهند به ایران حمله کنند خوب اگر آنها 1500 کیلومتر از مرزهای ایران دور هستند ایرانی ها داخل مرز های آنها حضور دارند.
اسرائیلی ها افتخار می کنند که اهداف ایرانی و یا اهدافی مربوط به متحدین ایران در سوریه را هدف قرار می دهند و یا عملیات تروریستی داخل ایران انجام می دهند و برخی سوال می کنند پاسخ ایران کجاست.
خوب انگار هزارها موشک که همین چند روز پیش بر سر شهرهای مختلف اسرائیل پرتاب شد را ندیده اند یا متوجه نیستند این موشک ها از کجا آمده.
خود فلسطینی ها رسما اعلام کرده اند که همه تسلیحات مورد نیاز شان را از ایران دریافت می کنند.
یعنی چه؟
یعنی اگر اسرائیلی ها بابت هر موشکی که بر اهداف ایران و متحدین ایران پرتاب می کنند دارند بیست سی تا می خورند.
اگر احیانا اینها از فضای کشورهای عربی بدون اجازه آنها استفاده کنند و چتر حمایتی آمریکا را داشته باشند قطعا ایالات متحده مجبور خواهد بود که پاسخ گو باشد.
البته بماند که آمریکا و اسرائیل خود را پاسخگو نمی دانند اما این مساله به ایران هم اجازه می دهد از فضای این کشورها برای پاسخ به اسرائیل و یا هدف قراردادن پایگاه های آمریکایی در منطقه استفاده کند.
همچنین اسرائیلی ها و آمریکایی ها به خوبی می دانند ایران صدها هزار موشک که سید حسن نصر الله در باره آنها صحبت کرده را برای دکور در سوریه و لبنان مستقر نکرده.
قبل از اینکه هواپیماهای اسرائیل بتوانند مرزها را رد کنند و به مرز ایران برسند قطعا صدها هزار موشک بر علیه اسرائیل پرتاب خواهد شد و با توجه به مساحت اسرائیل امکان اینکه کسی در اسرائیل سالم بماند بعید خواهد بود.
اینکه اسرائیل سامانه های دفاعی مانند گنبد آهنین دارند هم همه اش حرف پوش است، این سامانه شاید در مقابل برخی موشک های دست ساز فلسطینی ها فعال باشد اما وقتی صدها هزار موشک به یکباره پرتاب شوند خود سامانه هم نابود خواهد شد.
بعید به نظر می رسد ترکیه بخواهد اجازه عبور هواپیماهای اسرائیل برای حمله به ایران را بدهد اما درباره آذربایجان باید گفت آنها هم بعید به نظر می آید مرتکب چنین اشتباهی شوند.

اگر تا به امروز ایران تلاش کرده اختلافات اش را از طرق دیپلماتیک با آذربایجان حل و فصل کند به این دلیل می باشد که آذربایجان حیاط خلوت روسیه به حساب می آید و همچنین ایران خواسته که مقررات بین المللی را زیر پا نگذارد.

در صورتی که آذربایجان اجازه دهد از خاک و یا حریم هوایی اش بر علیه ایران استفاده شود آنوقت طبق همه قوانین و مقررات بین المللی ایران حق هرگونه واکنشی را خواهد داشت و عملا دست ایران برای هر گونه واکنشی باز می شود، از جمله حمله تمام عیار به آذربایجان و به همین دلیل است که می گویم آذربایجانی ها سیاست مدارتر از آن هستند که در تله اسرائیل بیافتند.
حالا گذشته از همه اینها ابر قدرت پوشالی اسرائیل را می توان در جنگ هایش با غزه دید.
اگر اسرائیلی ها حریف مقاومت اسلامی در غزه نمی شود آیا می توان تصور کرد حریف ایران و یا حزب الله شود؟
اصل حرف را روز گذشته یکی از معاونان سابق وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در یکی از مناظره ها که بنده در آن شرکت داشتم گفت.
مشکل اصلی این است که همه کشورهای منطقه در حال مصالحه با یکدیگر هستند و سر اسرائیل بی کلاه مانده و اسرائیل از غیض اش نمی داند چه کند و هر جور شده می خواهد منطقه را به هم بریزد و آشوب به پا کند.
نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2023
درخواست نخست وزیر پیشین اسرائیل از آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران
آیا به یاد دارد زمانی که نتانیاهو به سازمان ملل رفت و یک تصویر نشان داد که بر اساس آن ایران به غنی سازی 20% اورانیوم نزدیک شده و اظهار می داشت اگر ایران به آن نقطه برسد دیگر اسرائیل حمله می کند.
ایران نه فقط به 20% رسید بلکه از آن عبور کرد و به بالای 60% هم رسید و هیچ کس غلطی نتوانست کند.
می دانید چرا؟
چون آنها هم توانمندی خود را می دانند و هم خوب می دانند توانمندی ایران چه قدر است و هر وقت می نشینند حساب و کتاب می کنند می بینند هزینه و فایده به ضرر آنها است، خیلی هم زیاد.
ایرانی ها هم با پوزخند دیپلماتیک شان در حال تماشا کردن جلز و ولز کردن دشمنانشان در منطقه می باشند.
سناریوهای حمله اسرائیل و آمریکا به ایران هم اگر جواب می داد مطمئن باشید آنها یک لحظه منتظر نمی ماندند و نمی مانند و حمله خود را انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала