تانگوی محاسباتی چین و آرژانتین، ایران و روسیه

© Sputnik / Alexandr Demyanchukیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2023
اشتراک
ایران، روسیه و چین مدت هاست درباره تسویه با ارزهای ملی در معاملات کالا به توافق رسیدند.
به گزارش اسپوتنیک، دولت‌های چین و آرژانتین توافقنامه‌ای را درباره تسویه با ارزهای ملی در معاملات کالا به امضا رساندند. به گفته کارشناسان، این توافق، امکان دور شدن از دلار آمریکا را فراهم می‌کند.
در حال حاضر حجم معاملات در ماه حدود یک میلیارد دلار است. این توافق بر اساس سوآپ است. آرژانتین می تواند قیمت کالاهای چینی را به یوان پرداخت کند.
آرتم شاخورین، کارشناس شرکت سرمایه گذاری " پارتنرز ایوا" معتقد است: "توافق بین چین و آرژانتین گام دیگری در جهت کاهش نقش دلار و یورو به عنوان ارزهای اصلی در تجارت بین المللی است.
روسیه و ایران در تلاش برای استفاده از ریال و روبل در فعالیت های اقتصادی خود هستند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
روسیه و ایران در تلاش برای استفاده از ریال و روبل در فعالیت های اقتصادی خود هستند
ایران و چین مدت هاست که چنین عملیاتی را انجام می دهند. طی یک سال گذشته، توافقات مشابهی با عربستان سعودی و برزیل به امضا رسیده است. همچنین، با تعدادی از شرکت ها در اروپا، چین تسویه حساب ها را به یوان انجام می دهد، به ویژه با توتال فرانسه.
تجارت متقابل بر اساس ارزهای ملی با روسیه نیز در سال گذشته به طور فعال در حال گسترش بود. آری، سهم یوان هنوز به طور قابل توجهی کمتر از ارزهای ایالات متحده و اروپا است، اما پتانسیل رشد بالایی دارد».
به گفته این تحلیلگر، برای چین، این گام تا حدی اجباری است. زیرا نمونه مسدود شدن ذخایر ارزی روسیه نشان داد که در صورت درگیری با غرب، جمهوری خلق چین که بیش از 90 درصد ذخایر خود را به دلار و یورو نگه می دارد، می‌تواند بسیار آسیب پذیر شود.
پوتین: دلار اعتبار خود را از دست داده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2023
دلار چه سهمی در تسویه‌های تجاری ایران دارد؟
کاترینا کاساریووا، از آژانس تحلیلی "وی ام تی کونسالت" معتقد است، توافق بین آرژانتین و چین مبادله ارزهای این کشورها با نرخ تعیین شده توسط بانک‌های مرکزی هر دو کشور را موجب خواهد شد.
علاوه بر جایگزینی نسبی دلار آمریکا در تسویه حساب با چین، این رویه ممکن است بعداً به تجارت آرژانتین با سایر کشورها نیز گذار کند. و رد ارز جهانی می تواند طبق اصل یک گلوله برفی توسعه یابد. به عنوان مثال، به تسویه حساب به دلار هنگ کنگ، درهم عربی و روبل روسیه با طرف های معامله فراروید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала