وزیر امور خارجه طالبان: به توافقنامه حق‌آبه با ایران متعهد هستیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2023
اشتراک
وزیر خارجه حکومت افغانستان با اشاره به توافقنامه حق‌آبه با ایران تاکید کرد: افغانستان به حق‌آبه ایران بر اساس معاهده 1351 که میان دولت‌های وقت دو کشور به امضا رسیده، متعهد است.
یه گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، "امیرخان متقی" وزیر خارجه حکومت افغانستان درباره حق‌آبه ایران گفت: "همان اندازه که دلسوز مردم خود هستیم، دلسوز مردم سیستان و بلوچستان نیز هستیم و درد آن‌ها را درد خود می‌دانیم".
وی افزود افغانستان به حق‌آبه ایران بر اساس معاهده 1351 که میان دولت‌های وقت دو کشور به امضا رسیده، متعهد است.
متقی اظهارداشت موضوع آب نباید سیاسی شود و چنین مسائلی به جای سر و صدای رسانه‌ای باید از مسیر تفاهم و گفتگو حل شود.
وزیر خارجه حکومت افغانستان تصریح کرد ملاک قضاوت و اظهار نظرها درباره مسایل آب نیز باید با احکام مندرج در معاهده دو کشور و خشکسالی که در افغانستان و منطقه جریان دارد مورد بررسی قرار گیرد.
وی مدعی شد در سد "کمال خان" آبی وجود ندارد و فاصله سد کجکی تا سیستان و بلوچستان نیز 600 کیلومتر است که با وجود آب اندک، در زمین‌های تشنه و ریگستان جذب می‌شود و یا در این مسیر تبخیر می‌شود.
متقی گفت بر اساس گزارش سازمان بین المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و این پدیده اثر مخرب روی منابع آبی این کشور داشته است.
وزیر خارجه حکومت افغانستان خاطرنشان کرد روزانه صدها تن از سیستان و بلوچستان به ولایت نیمروز رفت و آمد دارند و می‌دانند که در این ولایت هیچ آبی جریان ندارد و مردم افغانستان نیز از ناحیه کم‌آبی رنج می‌برند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала