گوترش خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر دبیر کل سازمان ملل: نوروز، فرصتی برای ساختن جهانی بهتر
دبیر کل سازمان ملل: نوروز، فرصتی برای ساختن جهانی بهتر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2023
اشتراک
دبیرکل گوترش خواستار اصلاح شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای برتون وودز شد .
به گزارش اسپوتنیک، به گفته وی،نظام برتون وودز و شورای امنیت منعکس کننده توازن قوا در سال 1945 است. گوترش در حاشیه اجلاس G7 به خبرنگاران گفت: "معماری مالی جهانی قدیمی، ناکارآمد و ناعادلانه است.
همانطور که دبیرکل خاطرنشان کرد، در پس زمینه آشفتگی اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 و درگیری در اوکراین، سازمان ملل نتوانست عملکرد خوبی در شبکه ایمنی جهانی انجام دهد.
گوترش گفت: "زمان اصلاح شورای امنیت و نهادهای برتون وودز فرا رسیده است. در اصل، این موضوع توزیع مجدد قدرت مطابق با واقعیت های دنیای امروز است. نظام پولی جهان سوم در سال 1944 توسط قرارداد برتون وودز رسمیت یافت. ارزهای ذخیره پوند استرلینگ و دلار بودند. با این حال، این دلار بود که تبدیل به تنها ارزی شد که تا حدی به طلا تبدیل شد و در نتیجه به ابزار اصلی پرداخت های بین المللی تبدیل شد. این سیستم پس از 23 سال شکست خورده و سقوط آن با کاهش رشد اقتصادی قدرت های بزرگ آغاز شده که با چندین بحران اقتصادی تسریع شد.
در مقابل این زمینه، ایالات متحده کسری های زیادی در تراز پرداخت ها دریافت کرد و برای پوشش آنها به طور نامحدود دلار چاپ کرد، که قابلیت اطمینان ارز را تضعیف کرد. در همان زمان، بدهی خارجی ایالات متحده افزایش یافت و ذخایر طلا کاهش یافت، در نتیجه این کشور توانایی مبادله آزادانه دلار با طلا را از دست داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала