حضور 60 هزار نفر در تظاهرات مخالفان در 3 شهر مولداوی

© Flickr / Vitaliy Velikodniy مشاور رهبر اوکراین تهدید کرد که در صورت درخواست مولداوی، ترانسنیستریا را تصرف می کند
مشاور رهبر اوکراین تهدید کرد که در صورت درخواست مولداوی، ترانسنیستریا را تصرف می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2023
اشتراک
سرویس مطبوعاتی حزب مخالف شور گزارش داد که حدود 60 هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی که روز یکشنبه در شهرهای اورهی، بالتی و کومرات مولداوی برگزار شد، شرکت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، 21 مه، حزب شور تصمیم گرفت تجمعات خود را در پایتخت شمالی جمهوری بالتی، در شهر اورهی، واقع در بخش مرکزی کشور، و در پایتخت خودمختاری گاگاوز، کامرات، واقع در جنوب مولداوی برگزار کند.
در اطلاعیه این حزب آمده است:" 60 هزار نفر امروز خواستار برگزاری همه پرسی در مورد راهبرد خارجی مولداوی شدند. مردم به راهپیمایی ها آمدند و گفتند که صدای مردم بالاتر از همه است و آنها باید تصمیم بگیرند که مولداوی به سمت غرب یا شرق برود، آیا به هر بلوک نظامی بپیوندد یا بی طرف بماند، همانطور که در قانون پیش بینی شده است. حضار همچنین استدلال کردند که مایا ساندو و قدرت حزب اقدام و همبستگی نباید آینده مولداوی را تعیین کنند.
این اطلاعیه می‌گوید معترضان معتقدند که دولت کنونی به خود اجازه می‌دهد تا "علیرغم اعتراض‌ها و نارضایتی‌های بی‌شمار مردم" به نمایندگی از همه شهروندان تصمیم بگیرد.
وادیم فوتسکو، معاون شورای حزب شور گفت: "جامعه ما به چندین جبهه تقسیم شده است. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم یک گروه سازمانی ایجاد کنیم که همه پرسی را آغاز کند تا مردم بتوانند دیدگاه خود را در مورد راهبرد خارجی بیان کنند."
پنجاه هزار نفر در راهپیمایی هنگ جاویدان در مولداوی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2023
چندرسانه ای
پنجاه هزار نفر در راهپیمایی "هنگ جاویدان" در مولداوی + ویدئو
بر اساس نظرسنجی که در اواسط ماه مارس توسط موسسه بازاریابی و بررسی های جامعه شناختی این جمهوری منتشر شد، اکثر ساکنان مولداوی طرفدار حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با روسیه هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از نیمی از مردم مولداوی مخالف خروج این کشور از CIS هستند و بسیاری از شهروندان از سطح زندگی ناراضی بوده و معتقدند رهبری این کشور مسئول افزایش قیمت گاز و برق است.
روابط روسیه و مولداوی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور مایا ساندو در سال 2020، که سیاستی طرفدار اروپا را دنبال می کند، رو به وخامت گذاشت. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت: "مولداوی تحت حاکمیت فعلی به دنبال تبدیل شدن به کشوری غیردوست برای روسیه است. مسکو از کیشینو می خواهد که به منافع شهروندان خود گوش دهد و مانع توسعه ارتباطات انسانی و روابط بین منطقه ای با روسیه نشود". وزارت امور خارجه روسیه از مقامات مولداوی خواست تا از لفاظی های تقابلی ضد روسی در این کشور جلوگیری کنند. آنها افزودند که مسکو مصمم است روابط دوستانه با مولداوی داشته باشد و از این که این کشور برای اهداف ضد روسی استفاده می شود، لذت نمی برد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала