وزیر خارجه عربستان درباره دعوت زلنسکی به نشست اتحادیه عرب توضیح داد

© AP Photo / Saudi Press Agency وزیر خارجه عربستان درباره دعوت زلنسکی به نشست اتحادیه عرب توضیح داد
وزیر خارجه عربستان درباره دعوت زلنسکی به نشست اتحادیه عرب توضیح داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2023
اشتراک
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در رابطه با آن به اجلاس اتحادیه عرب دعوت شد که رهبران عرب به دنبال حل بحران اوکراین و داشتن روابط با مسکو و کیف هستند.
به گزارش اسپوتنیک، نشست سران اتحادیه عرب که بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای اولین بار پس از چندین سال در آن شرکت کرد، روز جمعه در جده عربستان سعودی برگزار شد.
ولودیمیر زلنسکی روز جمعه وارد جده شد و در اجلاس سران اتحادیه عرب سخنرانی کرد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت:" ما از رئیس‌جمهور زلنسکی دعوت کردیم تا دیدگاه همه طرف‌ها را بشنویم. کشورهای عربی از همان ابتدای این بحران موضع بی‌طرفی اختیار کردند. ما به دنبال باز کردن باب گفت‌وگو با دو طرف بودیم، به این امید که به راهی برای حل مناقشه برسیم".
به گفته وی، همه کشورهای عربی متقاعد شده اند که بحران در اوکراین تنها از طریق گفت و گو بین شرکت کنندگان اصلی درگیری حل خواهد شد و بنابراین لازم است به حرف همه طرف ها گوش فرا داده شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که عربستان سعودی برای داشتن روابط هم با روسیه و هم با اوکراین تلاش می کند.
ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2023
زلنسکی وارد هیروشیما، محل برگزاری نشست سران گروه 7 شد + ویدئو
بن فرحان گفت به رئیس جمهور اوکراین این فرصت داده شد تا در اتحادیه عرب سخنرانی کند، او به دنبال حضور در آن بود تا اعراب به سخنان او گوش دهند و ما نیز به دنبال شنیدن صحبت های او بودیم، همانطور که می کوشیم به حرف همه طرف ها گوش دهیم، بدون این کار نمی توانیم سهم موثری در یافتن راه حل داشته باشیم.
در سال 2022، اتحادیه عرب یک گروه تماس ایجاد کرد که متشکل از وزرای خارجه مصر، الجزایر، عراق، اردن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، سودان و همچنین دبیرکل این سازمان منطقه‌ای بود. وزیران عرب از مسکو و کی یف بازدید کردند.
پیش از این نیز دیپلمات های عرب بارها بی طرفی کشورهای منطقه را در رابطه با بحران اوکراین اعلام کرده بودند. از جمله رهبران جهان عرب در بیانیه پایانی اجلاس اتحادیه عرب که در نوامبر 2022 در الجزیره برگزار شد، پایبندی خود را به اصل بی طرفی و موضع مشترک اعراب در قبال درگیری در اوکراین را اعلام کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала