گزارش و تحلیل

چه چیزی پشت سر کمک نظامی آمریکا به اوکراین پنهان شده است

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر انگلیس قول داد کمک نظامی یک میلیارد یورویی دیگری به اوکراین برساند
انگلیس قول داد کمک نظامی یک میلیارد یورویی دیگری به اوکراین برساند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
اوکراین روز بروز بیشتر با تقویت سیستماتیک پتانسیل نظامی روسیه روبرو می شود، اما بایدن همچنان به بازی "ورق کمک به اوکراین" ادامه می دهد.
اسپوتنیک به نقل از پرتال خبری رسمی ارتش آزادیبخش خلق چین"چژونگو تسیون وانگ" (中国军网) می نویسد: کمتر از یک هفته پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در 3 مه اعلام کرد که تسلیحات و تجهیزات آمریکاییبه ارزش 300 میلیون دلار را به کی یف تحویل می دهد، ایالات متحده بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش 1.2 میلیارد دلار را برای اوکراین اعلام کرد. این بسته شامل سیستم‌ها و مهمات دفاع هوایی اضافی، تجهیزاتی برای ادغام تجهیزات غربی با سیستم‌های دفاع هوایی موجود در نیروهای مسلح اوکراین، خدمات نظارت ماهواره ای تجاری و آموزش پرسنل ارتش اوکراین خواهد بود.
پشت سر حمایت مستمر واشنگتن ملاحظاتی وجود دارد. در مقایسه با میلیاردها دلار ارسال شده در گذشته، مقیاس فعلی حمایت آمریکا کوچک است، زیرا تنها در ارتباط با هدف جبران خسارات نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد و حفظ پتانسیل جنگی موجود، می باشد. این امر نشان دهنده راهبرد پیگیرانه ایالات متحده برای استفاده از سلاح و پول خود برای کنترل روند درگیری و ادامه استفاده از اوکراین برای اضمحلال روسیه است. به علاوه، کمک های نظامی مکرر اما محدود، فشارایالات متحده بر مقامات کی یف را افزایش می دهد.
در مورد روش‌های پشتیبانی آمریکایی، واشنگتن بیشتر به سفارش‌های تولید متکی است تا تخصیص مستقیم پول. زرادخانه ارتش آمریکا محدودیت هایی دارد. علاوه بر این، ایالات متحده نیاز به حضور در سایر زمینه های اصلی عملیات نظامی دارد. در نتیجه، پنتاگون مجبور است قبل از تحویل تسلیحات به اوکراین آن را سفارش دهد. بنابراین، بیشتر پولی که برای کمک استفاده می شود به خود آمریکا برمی گردد.
به عنوان مثال، دستور کمک 40 میلیارد دلاری به کی یف را در نظر بگیریم که توسط رئیس جمهور جو بایدن در ماه مه 2022 امضا شد. اکثریت قریب به اتفاق این بودجه، در جیب پیمانکاران دفاعی ایالات متحده ته نشین شد و تنها 4.35 میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه به اوکراین روانه شد. برخی رسانه های غربی هم اینک آن را "طرح پولشویی" نامیده اند.
در مورد زمان اعلام بسته‌های کمک‌های نظامی جدید، واضح است که دولت بایدن اکنون در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری 2024 "ورق کمک به اوکراین" را بازی می‌ کند. بایدن کمک به اوکراین و تضعیف روسیه را یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماتیک خود در دوران تصدی خود می داند. به دلیل رکود اقتصادی و قطبگرایی داخلی، محبوبیت بایدن همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. بنابراین، حمایت نظامی از زلنسکی توسط رهبر آمریکا ابزاری برای مبارزات انتخاباتی برای خودش شد. در آستانه اولین سالگرد درگیری اوکراین، بایدن در کی یف ظاهر شد و سپس شروع به افزایش کمک به اوکراین کرد. همه این اقدامات مربوط به مبارزات انتخاباتی خودش است.
اگر در مورد اثربخشی کمک صحبت کنیم، این امر اصلا توانایی رزمی نیروهای مسلح اوکراین را تا حد زیادی افزایش نمی دهد. تجهیزات نظامی اصلی ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به طور مداوم وارد اوکراین شد، اما این کار به مقامات کی یف کمک نکرد تا جریان را در میدان جنگ تغییر دهند. "ضد حمله زمستانی" و "ضد حمله بهاری" یکی پس از دیگری خنثی شد. حتی اگر اوکراین تجهیزات پیچیده‌تری در آینده دریافت کند با تغییر تمام‌ عیار در جهت درگیری، مشکلاتی وجود خواهد داشت - اوکراین روز بروز بیشتر با تقویت سیستماتیک پتانسیل نظامی روسیه روبرو می شود.
در حال حاضر، عملیات نظامی بین روسیه و اوکراین بیش از یک سال است که ادامه دارد و جامعه بین‌المللی به طور فزاینده‌ای خواستار آتش‌ بس و تنش زدایی شده است. ادامه تحویل کمک‌های نظامی واشنگتن به کی یف، اهداف شوم آمریکا برای ادامه درگیری را کاملاً آشکار می‌ کند که درخواست‌های دیگران برای صلح را نادیده می‌گیرد.
نویسندگان: XieSiqiang، JiYuesheng کارمندان موسسه مطالعات جنگ در آکادمی علوم نظامی جمهوری خلق چین.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала