گزارش و تحلیل

پوتین هشدار داد که پدافند هوایی پاتریوت در اوکراین دوام زیادی نخواهد داشت

سیستم
سیستم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
MWM : پدافند هوایی اوکراین در آستانه فروپاشی است. پاتریوت آن را نجات نخواهد داد.
اسپوتنیک به نقل از رسانه آمریکایی میلیتاری واچ ماگازین می نویسد: در 16 می، نیروی هوایی روسیه یک سامانه دفاع هوایی آمریکایی "پاتریوت" را در پایتخت اوکراین خنثی کرد. موشک بالستیک مافوق صوت "کینژال" - Kh-47M2 Kinzhal یک ایستگاه رادار و یک مرکز کنترل پدافند هوایی پاتریوت و همچنین حداقل یک پرتابگر را در یک سری حملات پیچیده منهدم کرد.
به گفته منابع روسی، پرسنل پدافند هوایی پاتریوت اوکراینی از حمله قریب الوقوع مطلع بودند، اما به دلیل سرعت بالای موشک کینژال، زمان هشدار کوتاهی داشت.
در نتیجه، سیستم نمی‌توانست تغییر موقعیت دهد و قادر نبود شارژ ‌شود و یکی از دو سامانه پدافند هوایی پاتریوت که توسط آلمان و ایالات متحده عرضه شد، غیرفعال گردید. این سامانه 32 موشک زمین به هوا به سمت کینژال شلیک کرد که هر کدام تقریباً 3 میلیون دلار هزینه داشت.
به این ترتیب تلاش برای انهدام یک موشک با هزینه تخمینی کمتر از 2 میلیون دلار 96 میلیون دلار هزینه داشت.
هزینه بسیار بالا و تعداد محدود موشک های رهگیر پاتریوت، دلایل کلیدی علیه انتقال این سامانه ها به اوکراین بود. کارآیی آنها نیز مورد تردید قرار گرفت و نه تنها به دلیل لیست "سوابق" نامطلوب این سیستم، بلکه به دلیل قابلیت های پیشرفته موشک های جدید روسی "کینژال"، "اسکندر" و "زیرکون" که رهگیری آنها به خصوص در آخرین مراحل پرواز تقریبا غیر ممکن است.
با این حال، تحویل پاتریوت ها به دلیل تخلیه بحرانی زرادخانه های سامانه های اس-300 و "بوک" اوکراین ضروری تلقی شد. و اینک سامانه پاتریوت تحویلی در آوریل، در کمتر از یک ماه از بین رفت.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه دسامبر هشدار داد که سامانه‌های پاتریوت تحویلی به اوکراین حتما نابود می‌شوند. وی اشاره کرد که ناتو نسل‌های جدیدی از دفاع هوایی دوربرد برای جایگزینی پاتریوت ندارد.
ولادیمیر پوتین تهدید کرد: آنها می گویند پاتریوت را می توان به آنجا [به اوکراین] تحویل داد. باشه بگذاریم تحویل دهند، ما آنها را نیز می زنیم. می گویند که ظاهراً این یک سلاح دفاعی است. خوب، این را در نظر داشته باشیم. همیشه یک پادزهر وجود دارد. بنا بر این کسانی که این کار را انجام می دهند بیهوده انجام می دهند. این امر درگیری را فقط طولانی می کند، همین.
در همان زمان، ایالات متحده به روسیه اطمینان داد که پاتریوت ها همراه با پرسنل آمریکایی عرضه نخواهد شد. اما از آنجایی که انتظار می‌رود آموزش پرسنل اوکراینی تا سال 2024 ادامه یابد، انتظار می‌رفت که تا آن زمان پیمانکاران کشورهای ناتو آنها را مدیریت کنند.
موشک کینژال که سامانه پاتریوت را خنثی کرد در پایان سال 2017 وارد خدمت در روسیه شد.
در درگیری روسیه و اوکراین، از کینژال برای اولین بار در 18 مارس 2022 استفاده شد، زمانی که آن، انبار زیرزمینی مقادیر هنگفت اسلحه را نابود کرد. این سلاح ها از طریق لهستان به غرب اوکراین ارسال شده بود. به دلیل ترکیبی از برد بسیار دور و عملکرد بالا، کینژال به طور فعال برای حمله به اهداف دارای اولویت بالا، به مراتب دورتر از مواضع اوکراینی استفاده می شود.
از سال 2017، کینژال ها به طور گسترده در اسکادران های تازه ایجاد شده از جنگنده های تهاجمی MiG-31K و MiG-31I استفاده شده اند، که به طور مداوم در مناطق پر تنش مقابله با ناتو، از جمله در سوریه، بلاروس، منطقه کالینینگراد و قطب شمال مستقر هستند.
میگ-31، نه تنها به دلیل اجرای موفقیت آمیز مأموریت های ضربتی، بلکه به دلیل عملکرد بالای رهگیرهای MiG-31BM/BSM که آسیب جدی به نیروی هوایی اوکراین وارد کرد، به ستاره درگیری روسیه و اوکراین تبدیل شد.
این احتمال وجود دارد که تنها سامانه پاتریوت باقیمانده، به هدف اصلی جنگنده های تهاجمی MiG-31K/I یا سایر وسایل تهاجمی روسیه تبدیل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала