بیانیه پایانی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب

بیانیه پایانی نشست جده
بیانیه پایانی نشست جده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
بیانیه پایانی نشست جده در حالی صادر شد که کشورهای حاضر در آن تأکید کردند باید مداخلات بیگانگان در امور داخلی کشورهای عربی متوقف گردد و از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان در زمینه روابط دوجانبه استقبال کردند.
به گزارش اسپوتنیک، سران عرب در این نشست از توافق عربستان و ایران و فعالسازی تفاهمنامه همکاری های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال کردند. شرکت کنندگان همچنین بر نقش عربستان در فراهم کردن شرایط مناسب برای تحقق رشد اقتصادی در منطقه تاکید کردند.
رهبران کشورهای عربی بر اهمیت توسعه همکاری ها با ایران بر اساس اصول حسن همجواری، عدم توسل به زور یا تهدید به زور و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی تاکید کردند. سند اجلاس سران لیگ می گوید. خاطرنشان می شود که کشورهای عربی نقض این اصول را "نقض مبانی حقوق بین الملل" می دانند.
کشورهای عضو اتحادیه عرب، در بیانیه پایانی اجلاس جده اعلام کردند :"از تلاش‌های عمان و عراق برای برقراری گفت‌وگو بین عربستان سعودی و ایران در سال‌های 2021-2022 و همچنین چین برای حمایت از مذاکرات، بسیار قدردانی می‌کنند. در نتیجه توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران حاصل شد. کشورهای عربی ابراز اطمینان کردند که این توافقنامه ها "به تقویت امنیت و صلح در منطقه کمک خواهد کرد."
سران کشورهای عربی خواستار توقف دخالت های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی شدند. با انتشار بیانیه پایانی، بر اهمیت هم‌افزایی تلاشها برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین، تأکید و تصریح کردند: مداخلات خارجی در مسائل داخلی کشورهای عربی باید متوقف شود. تاکید بر احترام به ارزش ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای اسلامی و مخالفت با آنچه آن را تلاش برای تشکیل گروه های مسلح خارج از چارچوب نهادهای رسمی دانستند، از دیگر مفاد بیانیه پایانی سران عرب در جده بود.
کشورهای عربی حاضر در این نشست، با بیان اینکه، مسئله فلسطین، یک مسئله اصلی عربی است، تأکید کردند: باید شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری فراهم شود و تمامیت ارضی این کشور حفظ گردد. ما همچنین خواستار انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل کابینه در سریعترین زمان ممکن هستیم.
شرکت کنندگان در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب بر مخالفت با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سودان برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع این کشور و ضرورت گفت و گو تاکید کردند. حمایت از تلاش ها برای یکپارچه شدن نیروهای مسلح لیبی و تثبیت آتش بس و حمایت از تلاش های سازمان ملل متحد و تاکید بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی به عنوان راحل برون رفت از بحران این کشور، از بندهای بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده بود.
در این نشست، بشار اسد هم به عنوان چهره شاخص، ضمن توصیف کشورش به "قلب عربیت"، گفت: من از رؤسای هیأت‌هایی که محبت عمیق خود را نسبت به سوریه ابراز کردند، تشکر می‌کنم. همکاری‌های مشترک عربی، برای فعال کردن نقش ما در حل بحران‌ها و مسائل، نیازمند دیدگاه‌هاف اهداف و راهبردهای مشترک است.
اسد تاکید کرد: ما در مقابل فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد سازوکارهای بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم. آشتی‌هایی که صورت گرفت، فرصتی تاریخی برای رسیدگی مجدد به امور خودمان بدون دخالت خارجی است. دنیا باید مسائل داخلی را به مردم خودمان بسپارد؛ ما هرگونه دخالت خارجی را رد می‌کنیم.
محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان هم ضمن ابراز خرسندی از حضور بشار اسد در این نشست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала