اردوغان: ترکیه خواسته های غرب در موضوع تحریم روسیه را نمی پذیرد

© Photo / Iran information base (PAD)رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که ترکیه قرار نیست تمام خواسته های غرب به ویژه در مورد اعمال تحریم های جدید علیه فدراسیون روسیه را برآورده کند و کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری، با حمله لفظی به مسکو مرتکب اشتباه شد.
به گزارش اسپوتنیک، اردوغان پس از اظهارات قلیچداراوغلو در مورد مداخله ادعایی روسیه در انتخابات این کشور، از قلیچداراوغلو خواست که "شرمسار" باشد. پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس دولت روسیه، درباره اظهارات قلیچداراوغلو درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات گفته بود که مسکو در سیاست داخلی و فرآیندهای انتخاباتی دیگر کشورها دخالت نمی کند. اوغوز سالیجی، معاون حزب جمهوری خواه خلق به گفت : که مخالفان ترکیه با مداخله هر کشوری از جمله ایالات متحده در انتخابات مخالفند، وی همچنین از اظهار نظر درباره منابع اطلاعاتی در مورد ادعای "مداخله فدراسیون روسیه" خودداری کرد.
ردوغان که در مراسمی در استانبول صحبت می کرد، گفت: اپوزیسیون می گوید روابط ترکیه را با کشورهای دیگر بازسازی می کند. شما از یک طرف به فدراسیون روسیه حمله می کنید، از طرف دیگر می گویید روابط را بازسازی می کنید. نماینده رئیس جمهور فدراسیون روسیه چه گفت؟ "این را ثابت کنید."
وی یادآور شد که مقامات ترکیه با تمام کشورهای غربی، علاوه بر آمریکا، با روسیه و چین نیز در ارتباط هستند. وی ادامه داد: ما تا به حال به عنوان رئیس جمهور ترکیه با همه در حال مذاکره بوده ایم. اردوغان گفت، اگر پاتریوت را دریافت کرده بودیم، چنین اقدامی نمی کردند. رئیس جمهور ترکیه همچنین وعده داد که جمهوری تسلیم خواسته های غرب نخواهد شد.
رئیس جمهور تاکید کرد: در مورد تحریم ها علیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه، روسیه، آنها (اپوزیسیون ) گفتند که هر کاری را که غرب بخواهد انجام خواهند داد. خداحافظ کمال، ترکیه آنچه را که ما می خواهیم انجام خواهد داد، نه آنچه که غرب می خواهد. این موضوع هرگز در سیاست ما اتفاق نخواهد افتاد.
پیش از این رسانه های ترکیه مدعی شده بودند که اردوغان در جریان رقابت های انتخاباتی دور دوم انتخابات از نام مستعار خود به نام "بای بای کمال" در رابطه با رقیب خود صرف نظر می کند، اما روز جمعه مجدداً آن را به زبان آورد. قلیچداراوغلو در اولین سخنرانی تمام عیار خود پس از دور اول انتخابات، خواستار رای دادن به وی برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به کشور شد و اردوغان را شبه رهبر تابع روسیه خواند.
بر اساس نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری، اردوغان با 49.52 درصد رای دهندگان وغیلیچداراوغلو با 44.88 درصد حمایت شدند. قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 28 می برگزار شود. برای انتخاب شدن، یک نامزد به اکثریت آرا نیاز دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала