Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

"بهای جنگ" آمریکا برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه

© AP Photo / John MooreМорские пехотинцы США во время ухода из Эль-Фаллуджи в Ираке
Морские пехотинцы США во время ухода из Эль-Фаллуджи в Ираке  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
اشتراک
درگیری های آغاز شده توسط ایالات متحده در خاورمیانه پنج میلیون قربانی گرفت.
جنگ و عملیات نظامی به بهانه "مبارزه با تروریسم" که آمریکا از سال 2001 به راه انداخته است، حدود 40 درصد از کشورهای جهان را تحت پوشش خود قرار داده است.
اسپوتنیک می گوید که گزارش دانشگاه براون در مورد "هزینه جنگ" که این هفته منتشر شد، دولت ایالات متحده را مسئول نزدیک به پنج میلیون کشته در سراسر افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن از آغاز به اصطلاح "مبارزه با تروریسم" در 11 سپتامبر 2001 تاکنون می داند.
ایالات متحده نه تنها در بازسازی کشورها پس از جنگ شرکت نمی کند، بلکه به طور سیستماتیک از مسئولیت فعالیت های خود اجتناب می کند.
بیش از 3.6 میلیون نفر به دلیل عواقب جنگ جان خود را از دست دادند.
در گزارش "مرگ‌های غیرمستقیم در جنگ‌های پس از 11 سپتامبر"، مروری بر آخرین تحقیقات در مورد روابط علت و معلولی است که منجر به 3.6 تا 3.7 میلیون مرگ غیرمستقیم در مناطق جنگی پس از 11 سپتامبر شد. مجموع تلفات در این مناطق جنگی می تواند حداقل 4.5-4.6 میلیون نفر باشد.
بسیاری از مردم در جریان جنگ کشته شدند، اما تعداد زیادی نیز در نتیجه عواقب جنگ جان خود را از دست دادند. مثلاً به دلیل شیوع بیماری ها پس از نابودی نظام بهداشت و درمان کشور توسط جنگ و یا به دلیل قحطی ناشی از بیکاری. این گزارش به بررسی اثرات مخرب جنگ برای سلامتی مردم در برخی از وحشیانه‌ترین درگیری‌هایی می‌پردازد که دولت ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم به راه انداخته است.
اعلام مخارج جنگ آمریکا در عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2020
اعلام مخارج جنگ آمریکا در عراق
شایان ذکر است که نویسندگان گزارش سعی نمی‌کنند مسئولیت علل درگیری‌ها را به عهده کسی بگذارند، بلکه فقط نشان می‌دهند که چه پیامدهای مخرب و طولانی‌مدتی داشته‌اند. هدف از این گزارش به عنوان تلاشی برای جلب توجه بیشتر به هزینه های انسانی ناشی از عواقب جنگ ها و همچنین فراخوانی از ایالات متحده و سایر کشورها برای انجام سهم خود برای کاهش زندگی میلیون ها نفری که زندگی آنها انجام می شود، بیان شده است. تحت تأثیر این درگیری ها قرار گرفته اند.
این گزارش به عنوان یکی از بارزترین نمونه‌های چنین مرگ‌های غیرمستقیم، از افغانستان نام می‌برد که باید با قوی‌ترین پیامدهای پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2021 کنار بیاید. در این گزارش آمده است که امروز افغان ها بیش از هر زمان دیگری از اثرات جنگ رنج می برند و می میرند. نویسندگان گزارش از خود می پرسند که آیا مرگ و میر امروز در افغانستان به نوعی با پیامدهای جنگ 20 ساله مرتبط است؟
مسئولیت در قبال دنیا
ژانگ جین پینگ، استاد مؤسسه تحقیقاتی بای ژانگ دانشگاه جنوب غربی علوم سیاسی و حقوق، به اسپوتنیک گفت که وظیفه جامعه بین‌الملل برای بازدارندگی از جنگ و ترویج اصلاحات و ایجاد یک سیستم حکومت‌داری جهانی با اذعان به هزینه‌های جنگ، هنوز بسیار دشوار است.
به گفته این پروفسور، کشورهای سلطه‌گر اغلب سعی می‌کنند مفهوم "هزینه جنگ" را دستکاری کنند تا جنگ‌ها را به راه بیندازند یا به‌طور سیستماتیک مسئولیت بازسازی پس از جنگ را به جامعه بین‌المللی واگذار کنند.
"تلفات زیاد در میان نظامیان در طول جنگ ها هزینه قابل درک جنگ برای جامعه بین المللی است. جنگ منجر به تنش در روابط بین المللی، رکود در توسعه دولت و توسعه روابط بین المللی می شود. اینها نیز هزینه های مهم و قدرتمند جنگ هستند " که منجر به تلفات انسانی می شود".
ژانگ جین پینگ معتقد است که ایالات متحده از طریق تفکر هژمونیک خود به طور گزینشی حقایق ارائه شده در این گونه گزارش ها را نادیده می گیرد و تمام تلاش خود را می کند تا این اطلاعات تا حد امکان تأثیر کمتری بر افکار عمومی داشته باشد. بنابراین، ایالات متحده موفق می شود از مسئولیت فرار کند. در حال حاضر نظام بین‌الملل مبتنی بر اصول سازمان ملل نه می‌تواند آمریکا را مسئول جنگ‌ها بداند و نه قادر به جلوگیری از آن جنگ‌ها است.
"مبارزه علیه تروریسم"؟
در اوایل سال گذشته، انجمن تحقیقات حقوق بشر چین گزارشی با عنوان "نقض حقوق بشر ایالات متحده در خاورمیانه و سایر نقاط جهان" منتشر کرد که در آن جزئیاتی از نحوه ارتکاب سیستماتیک ارتش ایالات متحده علیه حقوق و آزادی های مردم به دستور واشنگتن منتشر شد. خاورمیانه و فراتر از آن کارشناسان خاطرنشان کردند که ایالات متحده تمام قوانین بین المللی را به طور کامل نادیده گرفت و هرگز مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.
در این گزارش تاکید شده است که جنایات ایالات متحده نه تنها منجر به جنگ و هرج و مرج مستمر در خاورمیانه و جاهای دیگر می شود، بلکه منجر به نقض حقوق مردم محلی برای زندگی، سلامت، آزادی مذهب و بسیاری موارد می شود.
برای مثال، پروژه هزینه جنگ دانشگاه براون تخمین زد که از 174000 نفری که در جنگ افغانستان جان باختند، بیش از 47000 نفر غیرنظامی بودند. علاوه بر این، جنگ 2.6 میلیون افغان را مجبور به ترک کشور خود کرد.
براساس پایگاه داده آماری جهانی Statista، از سال 2003 تا 2021، حدود 209000 غیرنظامی عراقی در جنگ ها و درگیری های خشونت آمیز جان خود را از دست داده اند و حدود 9.2 میلیون عراقی پناهنده شده اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل، حضور نظامی آمریکا در سوریه جان دست کم 350 هزار نفر را گرفته و بیش از 12 میلیون نفر را آواره کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала