آیا ژاپنی ها در نشست کشورهای گروه هفت در هیروشیما عذرخواهی آمریکا را نخواهند شنید؟

© AP Photoبمباران اتمی هیروشیما
بمباران اتمی هیروشیما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، در 19 می، بایدن و دیگر سران کشورهای گروه هفت از موزه بمب اتمی هیروشیما بازدید خواهند کرد. با این حال، از قبل مشخص شده است که رهبر آمریکا از بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی عذرخواهی نخواهد کرد.
اسپوتنیک از اولگ کازاکوف، محقق ارشد مؤسسه چین و کشورهای آسیای مدرن پرسید که چرا نمایندگان کاخ سفید، حتی در هنگام بازدید از اولین شهر قربانی، از عذرخواهی در برابر ژاپنی ها در سطح رسمی اجتناب می کنند؟
از این رو، در سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روزنامه نگاران ژاپنی مستقیماً در مورد "پیام" آمریکا به قربانیان بمباران ها پرسیدند، اما پاسخ او به تعبیری مبهم بود. ایالات متحده هنوز در مورد این واقعیت که آمریکایی ها عاملان وحشتناک ترین حمله قرن بیستم بودند، سکوت می کند.
در سیاست آمریکا عذرخواهی کردن وجود ندارد
به گفته اولگ کازاکوف، محقق ارشد مؤسسه چین و کشورهای آسیای مدرن، سیاست جهانی طبق قوانین خودش عمل می کند، جایی که اخلاق واصول اخلاقی معمولاً جایی ندارد:
ایالات متحده و ژاپن تاریخ را متفاوت درک می کنند. برای آمریکایی ها کاملاً واضح است که این ژاپن بود که به کشور آنها حمله کرد. بنابراین، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی اقدامی تلافی جویانه علیه متجاوز بود. البته عوامل سیاسی جدی دیگری نیز وجود داشت. اول از همه، حملات هسته ای کارکرد ترساندن اتحاد جماهیر شوروی را داشت و در عین حال به شکست نهایی ژاپنی ها کمک کرد.
طبیعتاً از منظر اخلاق انسانی: عذرخواهی آمریکایی ها برای بمباران اتمی اقدامی کاملاً صحیح و بجا خواهد بود. به هر حال، بمباران اتمی شهرهای ژاپن یک اقدام کاملاً وحشیانه از سوی ایالات متحده بود. با این حال، از نقطه نظر سیاست واشنگتن، این هنوز کاملاً درست نیست.
علاوه بر این، ایالات متحده معتقد است که در دوره پس از جنگ شرایط مساعدی را برای توسعه برای ژاپن ایجاد کردند. بنابراین، تمام موفقیت های بعدی آن، زمانی که اقتصاد ژاپن برای مدت طولانی در رتبه دوم جهان قرار داشت، آمریکایی ها دستاورد خود می دانند.
بر این اساس، در ذهن آمریکایی ها احتمالا چیزی برای عذرخواهی وجود ندارد. حتی اگر قربانیان غیرنظامی باشند.
این در حالی است که باید دید رهبران کشورهای گروه هفت تا چه زمانی در این موزه خواهند ماند.
با این حال، این واقعیت نشان دهنده است: حتی رئیس جمهور باراک اوباما که برنده جایزه صلح نوبل بود، تنها 10 دقیقه را در موزه هیروشیما گذراند و این دقایق هرچند برای یک توبه خاموش، اما صادقانه به وضوح کافی نیست.
دستور کار نشست سران قابل پیش بینی نیست
اولگ کازاکوف معتقد است که تمام حرکات شرکت کنندگان در اجلاس G-7 به وضوح بیان می شود، زیرا ژاپنی ها افرادی بسیار منظم و وقت شناس هستند. در هر لحظه از اجلاس به طور مفصل توضیح داده می شود، از جمله زمان اختصاص داده شده برای بازدید از موزه.
بنابراین، مهم است: خود ژاپنی ها (با در نظر گرفتن درک آنها) چقدر زمان قصد دارند به طور خاص برای این مکان و همچنین اقامت رهبران کشورهای گروه هفت در سایر مکان های اجلاس سران اختصاص دهند. و اینکه شرکت کنندگان این رویداد در این مورد چگونه عمل خواهند کرد دشوار است، زیرا این همیشه قابل پیش بینی نیست.
به عنوان مثال، بایدن همچنان به ژاپن پرواز کرد، اگرچه تا همین اواخر پیشنهاداتی مبنی بر غیبت وی از نشست سران کشورهای گروه هفت به احتمال عدم موفقیت آمریکا وجود داشت. سپس استرالیا نشست گروه "کواد" را لغو کرد (در حال حاضر مشخص است که در حاشیه اجلاس هیروشیما برگزار خواهد شد).
بنابراین، نه تنها به برنامه های توکیو برای توزیع زمان صرف شده توسط رهبران کشورهای گروه هفت در هیروشیما، بلکه به وضعیت واقعی جهان نیز بستگی دارد. به سختی می توان انتظار پیشرفت در موضع آمریکا در مورد بمباران اتمی را داشت. در نشست هیروشیما، موضوعات مهم تری در حال حاضر برای کشورهای گروه هفت مورد بحث قرار خواهد گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала