گزارش و تحلیل

آنچه استعمار قرن ها از آن واهمه داشت

© Sputnik / Sergei Savostyanov/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پیش از دیدار در تهران
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پیش از دیدار در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
اشتراک
امروز روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه قرارداد احداث خط آهن شمال جنوب را به صورت ویدئو کنفرانس امضا کردند.
شاید برخی متوجه اهمیت این اتفاق نباشند اما واقعیت امر این است که این اتفاق بسیار مهم است، آنقدر که در زمان جنگ جهانی دوم متفقین ایران را به خاطر وجود این راه آهن اشغال کردند.
ایجاد کلیدور شمال و جنوب که بندر سن پیترزبورگ روسیه را به بندرعباس متصل می کند عملا می تواند تحولی ژئوپولیتیک و استراتژیک در معادلات بین المللی به حساب می آید.
مخصوصا اگر در کنار این پروژه پروژه اتصال شانگهای به بانیاس را قرار دهیم، یعنی اتصال شرق به غرب.
در صورتی که این دو پروژه عملیاتی شود عملا ایران به هاب ارتباط شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل می شود.
اهمیت این ماجرا را شاید بد نباشد در تاریخ جستجو کنیم.
اصلی ترین دلیل قدرت تاریخی امپراتوری ایران همیشه این بوده که ایران شاهراه تجارت جهانی بوده و آنچه از آن به عنوان جاده ابریشم یاد می شده از ایران می گذشته و عملا به صورت تاریخ ایران بر تجارت جهان سیطره داشت.
عوارض و مالیاتی که ایران از بابت عبور کالای شرق به غرب و غرب به شرق و همچنین شمال به جنوب و جنوب به شمال به دست می آورده در حدی بوده که ایران به یکی از ثروتمند ترین امپراتوری های جهان تبدیل شده بود.
البته بماند که به همین دلیل هم همیشه طمعکاران زیادی به دنبال آن بودند که سرزمین استراتژیک ایران را اشغال کنند تا این مسیر را در اختیار داشته باشند و می بینیم همه ابرقدرتهای تاریخ همیشه به دنبال تصرف خاورمیانه که عملا عموما سرزمین امپراتوری هایی که در ایران بودند به حساب می آمده بودند، و هستند.
در برهه هایی برخی تلاش کردند تا اگر نمی توانند کل سرزمین ایران را اشغال کنند بلکه بخش هایی آسانتر از آن را اشغال کنند و به همین دلیل می بینیم که بخش های سهل الوصول از نظر استراتژیک مانند عراق و شامات همیشه میان امپراتوریهای مختلف دست به دست می شده.
پوتین و رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
در حضور ویدئویی پوتین و رئیسی تفاهم نامه احداث خط آهن رشت - آستارا به امضا رسید + ویدئو
اهمیت این ماجرا حتی به حدی بوده که بسیاری از کشورهای اروپایی برای اینکه مجبور نشوند عوارض عبور از ایران را پرداخت کنند به سمت کشف مسیرهای دریایی جدید برای انتقال کالای خود رفتند و همه می دانند که قاره های جدید جهان هم به صورت تصادفی به همین دلیل کشف شدند.
البته یکی از مهم ترین دلایل این ماجرا، یعنی به دنبال مسیر جدید رفتن هم این بوده که این منطقه همیشه آبستن درگیری های مختلف بوده و بسیاری از کشورها تلاش داشتند این منطقه استراتژیک را تصرف کنند و به همین دلیل مدام امنیت کاروان های تجاری هم به خطر می افتاده.
به هر حال امروزه دوباره ایران موفق شده شرایطی را ایجاد کند که بسیاری از کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که احیای این مسیر بهترین راه برای تجارت جهانی است و حال در صدد هستند تا مسیر شمال به جنوب وهمچنین شرق به غرب را راه بیاندازند.
در واقع به دلیل سیطره آمریکایی ها بر بسیاری از مسیر های دریایی امروزه مسیرهای زیادی در خطر دزدی های دریایی آمریکایی قرار دارند و آمریکایی ها ثابت کرده اند که هیچ ابایی از اینکه نیروی دریایی خود را به نیروی دزدی های دریایی تبدیل کنند ندارند.
طی چند دهه اخیر جنگ های متعددی در منطقه غرب آسیا توسط آمریکا و متحدین اش اتفاق افتاد که به قول خودشان بیش از 7.5 هزار ملیارد دلار برای این جنگ ها خرج کرده اند.
برخی مثلا تصور می کردند آمریکایی ها فقط برای سرقت نفت این منطقه لشکر کشی کرده اند، که البته بی راهه هم نمی گویند و امروزه می بینیم که آنها در سوریه و عراق در حال سرقت نفت این دو کشور می باشند، اما واقعیت امر این است که مبلغ 7.5 ترلیون دلار مبلغ بسیار بالایی است (چیزی حدود یک چهارم بدهی دولت آمریکا) تا فقط برای نفت این منطقه بخواهد هزینه شود، از آن مهم تر سیطره بر مسیر تجارت جهانی می باشد که آمریکایی ها به دنبال آن می باشند.
طبق مطالعات اینها سالانه چیزی حدود 80 هزار ملیارد دلار کالا در این مسیرها رد و بدل می شود و طبیعتا آنکه بر این مسیرها سیطره دارد بر این تجارت هم سیطره دارد.
حتی بسیاری باور دارند دلیل ورود کشورهای عربی به مصالحه با ایران این بوده و هست که آنها می خواهند از این مسیرها برای تجارت جهانی خود استفاده کنند و زیر رحمت نیروی دریایی آمریکا نباشند.
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2023
گفتگوی پوتین و رئیسی درباره اجرای پروژه‌های زیرساختی
چند دهه است که جنگ های متعددی بر سر اینکه کدام کشور کنترل این مسیر را در اختیار داشته باشد در منطقه راه افتاده و در نهایت ایران ومتحدین ایران کنترل این مسیرها را در اختیار گرفته اند و امروزه شرایط برداشت برای آنها محقق شده.
در صورتی که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب راه بیافتند عملا ایران به هاب تجارت جهانی تبدیل می شود و درآمدی که ایران می تواند از بابت عوارض ترانزیت کالا از خاک خود دریافت کند به مراتب بیشتر از فروش نفت به حساب می آید.
مضاف بر اینها در صورتی که ایران به هاب تجارت جهانی تبدیل شود امکان اینکه ایالات متحده یا کشورهای اروپایی به راحتی بخواهند تحریم هایی را بر علیه این کشور وضع کنند وجود نخواهد داشت چون لابی های تجارت جهانی در مقابل آنها خواهند ایستاد، به هر حال منافع مالی برای آنها بسیار مهمتر از تفکرات سیاسی برخی سیاستمداران که با پول می توان آنها را خرید می باشد.
از طرف دیگر روسیه می تواند از طریق ایران به جنوب آسیا و شبه قاره هند متصل شود و اگر مسیر شرق به غرب هم راه بیافتد چین و کشورهای شرق و جنوب آسیا هم از طریق ایران به غرب آسیا و اروپا و آفریقا متصل خواهد شد و این ماجرا می تواند موجبات تقویت موقعیت سیاسی ایران در سطح بین الملل گردد.
چندین قرن است که استعمارگران غربی که امروزه آمریکا آنها را رهبری می کند تلاش داشتند چنین اتفاقی رخ ندهد و طی چند دهه اخیر ایالات متحده وناتو تلاشهای مذبوحانه زیادی را انجام دادند تا هرگونه ارتباط شرق به غرب و شمال به جنوب از طریق ایران محقق نگردد چون می دانند اگر چنین اتفاقی رخ دهد با توجه به توانمندی های نظامی اکتسابی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نفوذ منطقه ای که توانسته کسب کند، ایران به قدرتی تبدیل خواهد شد که آنها مجبور خواهند بود رضایت اش را جلب کنند، اما ظاهرا وحشت آنها امروزه در حال اتفاق افتادن است وکم کم باید بروند نماز وحشت خواندن یاد بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала