گزارش و تحلیل

چیزی که ایالات متحده بیش از همه از آن می ترسید اتفاق افتاد؛ پوتین به وعده خود عمل کرد

© Sputnik / Vladimir Trefilovچیزی که ایالات متحده بیش از همه از آن می ترسید اتفاق افتاد؛ پوتین به وعده خود عمل کرد
چیزی که ایالات متحده بیش از همه از آن می ترسید اتفاق افتاد؛ پوتین به وعده خود عمل کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
اشتراک
رسانه: تحریم ها فایده ای نداشت! روسیه از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه هشتم در جهان قرار گرفته است.
اسپوتنیک به نقل از پلتفرم اینترنتی Baijiahao چین می نویسد: بسیاری از مردم به یاد دارند که چگونه ولادیمیر پوتین یک بار گفت: "به من 20 سال فرصت بدهید تا روسیه قدرتمند را به شما برگردانم". حالا رییس جمهور روسیه با کمک آمریکا بالاخره به آن وعده عمل کرده است!
چندی پیش خبرگزاری روسی ریا نووستی بر اساس داده های بانک جهانی و تعدادی دیگر از ساختارهای استراتژیک ملی به این نتیجه رسیده است که در سال 2022 حجم کالاها و خدمات در روسیه به 2.3 تریلیون دلار رسیده است. این دستاورد باعث می شود روسیه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب گردد. به این ترتیب، در حالی که روسیه تحت تحریم های غرب است، این کشور پس از خارج شدن از فهرست مربوطه در سال 2015، به لیست ده اقتصاد بزرگ جهان بازگشت.
این دفعه آمریکا واقعا سیلی محکمی به صورتش خورد. آنها تحریم های زیادی را علیه مسکو اعمال کردند و قصد داشتند اقتصاد آن را نابود کنند و سپس روسیه را مجبور به تسلیم در میدان جنگ کنند. اما در واقع، اقتصاد روسیه که بیش از یک سال است در اوکراین عملیات ویژه ای را انجام می دهد، نه تنها افت نکرده، بلکه برعکس رشد کرده است. ایالات متحده و زیردستان آن شوکه شدند - چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد و آیا تحریم ها در آینده موثر خواهند بود؟
بیایید در مورد چگونگی ورود روسیه به ده اقتصاد برتر جهان صحبت کنیم. مسکو چگونه این کار را انجام داده است؟
در سال 2021، روسیه در رتبه یازدهم لیست قوی ترین اقتصادهای جهان قرار داشت، اما در سال 2022 از ایتالیا، کانادا و کره جنوبی پیشی گرفت و مقام هشتم را به خود اختصاص داد. ابتدا به نشاندادهای اقتصادی این سه کشور نگاه می کنیم. در سال 2022، تولید ناخالص داخلی ایتالیا 3.7 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد، تولید ناخالص داخلی کانادا 3.4 درصد و تولید ناخالص داخلی کره جنوبی 2.6 درصد رشد کرد.
و اما روسیه چه؟ بر اساس این داده ها، تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 2.1 درصد کاهش یافت. و اگر این ارقام را به دلار بیاوریم، وضعیت تکان دهنده است - نرخ رشد منفی بیش از 19درصد است. بدیهی است که همه چیز مربوط به محاسبات به دلار است. سال گذشته، واشنگتن مسکو را از سیستم تسویه حساب سوئیفت حذف کرد و روبل از دلار جدا شد، بنابراین ارزش گذاری به واحد پول ایالات متحده، دیگر نمی تواند حجم کل اقتصاد فدراسیون روسیه را اندازه گیری کند.
علاوه بر این، در سال 2022، بسیاری از ارزها در برابر دلار کاهش یافت و "قیمت" روبل افزایش یافت و این امر همچنین تولید ناخالص داخلی روسیه را بر حسب دلار افزایش داد. بنابراین، شاخص واقع بینانه تر آن است که به روبل محاسبه می شود و شاخص رسمی روسیه است. می بینیم که "نرخ ارز" تاثیر زیادی بر رتبه اقتصادی کشور گذاشته است و آمارهای دلاری چقدر غیر قابل اعتماد است. تسویه حساب ها به ارز آمریکایی مدت هاست که به ابزاری تبلیغاتی برای تعالی ایالات متحده و تحقیر دیگران تبدیل شده است. و اما اکنون این امر بر مسکو تاثیری نمی گذارد.
البته دلیل مهم دیگری نیز برای این کار وجود دارد و آن این که روسیه دارای منابع طبیعی غنی است و افزایش قیمت انرژی برای آن درآمد زیادی به همراه داشته است. اگرچه اروپا و آمریکا تحریم هایی را علیه مسکو اعمال کرده اند و گفته اند که واردات نفت و گاز روسیه را قطع کردند، اما تنها در کلام چنین سختی را از خود نشان داده اند. در واقع، آنها منابع روسیه را از طریق کانال های دیگری از جمله چین و هند که مستقیماً از روسیه انرژی وارد می کنند، خریداری می کنند.
مسکو در عمل ثابت کرده است که دلارزدایی آنقدرها که به نظر می رسد دشوار نیست و تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن و اتحادیه اروپا چندان وحشتناک نیست. بدون ایالات متحده هم می توانیم زندگی خوبی داشته باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала