گروسی توافق نامه ای برای حفاظت از نیروگاه اتمی زاپاروژیا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Охладительные бассейновые установки на Запорожской АЭС в Энергодаре
Охладительные бассейновые установки на Запорожской АЭС в Энергодаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظر دارد در ماه می توافقنامه حفاظت از نیروگاه زاپوریژژیا را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، قصد دارد در ماه جاری توافقنامه ای با روسیه و اوکراین برای حفاظت از نیروگاه هسته ای زاپروژیا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند. به این دیپلماتی اروپایی در این مورد میگوید این توافق به نظر امیدوارکننده به نظر می رسد. به گزارش آژانس خبری اروپایی اوکراین که مدت ها با این طرح مخالف بود، اکنون از آن حمایت می کند و موضع روسیه چندان روشن نیست.
این آژانس به نقل از این دیپلمات گفت: این طرح باید در این ماه به شورای امنیت ارائه شود ، اما تاریخ دقیق آن هنوز تعیین نشده است.
به گفته این آژانس، دیپلمات ها گفتند که گروسی آنچه را که "اصول" برای حفاظت از نیروگاه های هسته ای خواند، ارائه خواهد کرد. برخی از آنها قبلاً شناخته شده اند، به عنوان مثال،موضوع تیراندازی به سمت نیروگاه در آن وجود ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که گروسی "به انجام مذاکرات فشرده با طرف های ذینفع برای تضمین حفاظت" از نیروگاه اتمی زاپاروژیا ادامه می دهد.
علاوه بر این، به گفته این آژانس، دو دیپلمات در این هفته گفتند که "اصول" همچنین غیبت نظامیان در نیروگاه هسته ای را پیش بینی می کند. یکی از دیپلمات ها خاطرنشان کرد که نکته دیگر این است که نباید به پرسنل اوکراینی که در نیروگاه کار می کنند حمله ای صورت گیرد.
نیروگاه اتمی زاپاروژیا در ساحل چپ رود دنپر در نزدیکی شهرانرگودار واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده است.این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر یک گیگاوات است. در اکتبر 2022، نیروگاه هسته ای به مالکیت فدراسیون روسیه درآمد. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله بارانانرگودار و قلمرو نیروگاه هسته ای زاپاروژیا در مجاورت شهر ادامه می دهد.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف با ادامه گلوله باران هدفمند نیروگاه هسته ای زاپاروژیا به دنبال ایجاد خطر یک فاجعه هسته ای است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها ضرورت ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته ای زاپاروژیا را اعلام کرده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2023
نگرانی شدید گروسی از وضعیت پیرامون نیروگاه هسته ای زاپاروژیه
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала