آیا جهان در صورت نکول بدهی های آمریکا شاهد دلار زدایی سریع خواهد بود؟

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر دلار
دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
هیچ کشوری از نکول بالقوه آمریکا استفاده نخواهد کرد و حتی اگر یک کشور خاص بتواند از آن بهره مند شود، این یک پیروزی بسیار وحشتناک خواهد بود. مارک استوالد، اقتصاددان ارشد موسسه بین المللی "ای دی ام"، به اسپوتنیک گفت:
جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه در نشست رهبران مالی گروه هفت در نیگاتا گفت که نکول احتمالی در آمریکا باعث رکود جهانی خواهد شد" و همچنین رهبری اقتصادی جهانی امریکا را تضعیف خواهد کرد و سوالاتی را در مورد توانایی ما برای دفاع از منافع امنیت ملی ما مطرح خواهد کرد."
پیش بینی ورشکستگی قریب الوقوع  دلار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2023
وزارت خارجه روسیه: روند دلار زدایی آغاز شده است
او پیش از این هشدار داده بود که کشورش ممکن است گزینه های خود را برای پرداخت تعهدات بدهی خود در تاریخ 1 ژوئن از دست دهد، اگر قانونگذاران کنگره اقدام کنند و سقف بدهی کشور را افزایش دهند. دولت امریکا در ماه ژانویه به حد مجاز وام خود رسید و از ان زمان اقدامات فوق العاده ای" را برای جلوگیری از عدم پرداخت بدهی های خود انجام داده است.
استوالد گفت: این واقعیت که ایالات متحده نمی تواند با این سقف بدهی ناخوشایند مقابله کند، یک مشکل بزرگ است.
او پیشنهاد کرد که وقتی صحبت از دلار امریکا می شود، "بدیهی است که از نظر منحنی نرخ بهره آن، شکاف های زیادی ایجاد می کند."
هنگامی که از او پرسیده شد که چرا نکول بدهی های ایالات متحده می تواند تاثیر منفی بر وضعیت دلار داشته باشد، استوالد گفت که با بدهی های جهان به دلار، در صورت پیش فرض، مردم شروع به نگاه کردن به آن می کنند و می گویند، ایا من واقعا می خواهم به ارزی که بسیار ناپایدار است قرض بگیرم؟
او با اشاره به سناریویی از یک نکول بدهی های بالقوه که بر توانایی واشنگتن برای جبران کسری تجاری عظیم خود تاثیر می گذارد، پیش بینی کرد که "این فقط همه چیز را بسیار گران تر می کند و در نتیجه احتمالا تورم را بسیار بالا می برد."

اقتصاد دان ارشد موسسه بین المللی "ای دی ام" افزود: از سوی دیگر، ایالات متحده در واقع از بسیاری جهات قادر به خودکفایی بسیار بیشتر می باشد از آنچه اکنون است. اما در جهانی که ایالات متحده سنگ بنای کلیدی تجارت جهانی است، این ایده که در نتیجه چنین حرکتی بسیار انزواطلبانه تر خواهد شد، به وضوح یک نکته منفی بزرگ است.

وی افزود: از نظر خارجیانی که بدهی آمریکا را خریداری می کنند، حداقل دو جنبه در مورد این موضوع وجود دارد.
بدیهی است که مردم لزوما نمی خواهند بدهی های آمریکا را خریداری کنند. از سوی دیگر، گزینه های آنها چیست؟ و این به کل این مسئله دلارزدایی خلاصه می شود.
این کارشناس استدلال کرد که هیچ کشوری از نکول بدهی های بالقوه ایالات متحده بهره مند نخواهد شد و اگر کسی سرمایه گذاری کند، "این یک پیروزی بسیار وحشتناک خواهد بود."
دکتر رادیکا دسای، استاد دانشگاه مانیتوبا، مدیر گروه تحقیقاتی اقتصاد ژئوپلیتیک و نویسنده سرمایه داری، کرونا ویروس و جنگ، نیز نظریات مارک استوالد را تایید می کند و می گوید: یک اقتصاد ژئوپلیتیکی، که پیشنهاد می کند که بن بست سقف بدهی ایالات متحده ممکن است روند دلارزدایی را تسهیل کند.

به گفته دسای، اگر ما یک بحران سقف بدهی داشته باشیم، من می گویم که شما شاهد شتاب عظیم دلار زدایی خواهید بود، زیرا به یاد داشته باشید، همیشه به ما گفته می شود که خزانه داری ایالات متحده سنگ بنای بازار مالی بین المللی است. و اگر قراراست که این اتفاق بیافتد، اگر خزانه داری ایالات متحده دیگر توسط بقیه جهان به عنوان سرمایه گذاری امن در نظر گرفته نشود، شما شاهد دلارزدایی بسیار سریع خواهید بود.

این استاد دانشگاه درباره احتمال رسیدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان به توافقی سیاسی بر سر سقف بدهی، مدعی شد که "در واقع اگر بتوانند معامله ای انجام دهند، آنها این کار را خواهند کرد" و "مشکل این است که آنها کشش پایگاه های اجتماعی مربوطه خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا احساس می کنند.
دکتر رادیکا دسای در پایان گفت: یعنی احساس می‌کنند که اگر هر یک از آنها مصالحه کنند، در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری آینده مجازات خواهند شد. بنابراین حتی اگر آنها شخصاً بخواهند دستانشان تا حدی بسته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала