گزارش و تحلیل

ابزار آمریکا برای به هم زدن توافق ایران و عربستان فعال شده؟

© Photo / IRNAایران و عربستان سعودی
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2023
اشتراک
ساده ترین کارشناس ها هم به خوبی می دانند بزرگترین کابوس برای آمریکا و اسراییل توافق ایران و عربستان سعودی بوده و هست.
تصور اینکه آمریکا و اسراییل دست روی دست بگذارند و بنشینند تماشا کنند که ایران و عربستان سعودی مصالحه می کنند و کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به سمت آرامش می رود و فقط اسراییل شرایط بی ثبات و آرامی را دارد تصوری بسیار خوشبینانه بیش نیست.
همچنین تصور اینکه آمریکا بپذیرد کشورهای منطقه دست آن را بفشارند و از آن بخواهند به دلیل وجود آرامش و ثبات در منطقه منطقه را ترک کند هم تصوری بسیار خوش بینانه است.
هم آمریکا و هم اسرائیل برای رسیدن اوضاع منطقه به آنچه امروزه به آن رسیده سالهای سال برنامه ریزی و هزینه کرده اند.
شرایط منطقه را قبل از حضور آمریکایی ها در منطقه با بعد از حضور آنها در منطقه مقایسه کنید تا متوجه ماجرا شوید، البته منظور از حضور آمریکایی ها از زمانی که آنها شروع کردند با ایجاد گروه های تروریستی به نام اسلام در افغانستان فعالیت کردند تا ایجاد گروه های تروریستی متنوع در سوریه و عراق و یمن و سومالی و لیبی و...
آنها با ایجاد فتنه های مختلف و جنگ های متنوع قومی و مذهبی و... در منطقه تلاش داشتند همه را به جان هم بیاندازند تا کل منطقه به کشورهای بسیار کوچک تجزیه شود و این کشورها تا ابد الدهر با هم درگیر باشند به صورتی که تنها منطقه با ثبات در منطقه همان اسرائیل باشد و بس.
به این ترتیب همیشه حضور آمریکا در منطقه توجیه دارد و همچنین کشورهای منطقه مجبور می باشند هر چه در آمد دارند هزینه خرید تسلیحات کنند و همچنین اسرائیل می تواند با خیال راحت پایگاه خود را ثابت کند برای مرحله بعدی یعنی رسیدن به همه جاهایی که روزی روزگاری به صورت تاریخی یهودی ها در آنجا قدم گذاشته اند، البته مرحله دوم تصرف نیل تا فرات می باشد.
در باره آمریکا هم قطعا با به آشوب کشیده شدن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هرگونه ارتباط شرق و غربی از شرق آسیا گرفته تا غرب اروپا را می تواند نا امن و قطع کند و بالطبع بر تجارت جهانی مسلط گردد.
امروزه دیدگاه کشورهای منطقه به این سمت و سو می رود که دیگر پایان جهان تک قطبی رسیده و جهان به سمت و سوی چند قطبی شدن مجدد می رود.
در چنین شرایطی یا کشورهای این منطقه مجبور خواهند بود به یکی از قطب های جهان بپیوندند یا اینکه با هم تعامل کنند تا به نوعی یک ائتلاف منطقه ای ایجاد کنند و بر اساس آن امنیت منطقه به آن ائتلاف سپرده شود و تعامل کشورهای منطقه با قطب های جهانی بر اساس منافع ملت های منطقه ترسیم شود نه بر اساس تحمیل رای یک قطب بر علیه آنها.
میتوان گفت به وجود آمدن چنین شرایطی به نفع همه کشورهای جهان به جز آمریکا و اسرائیل است.
امروزه بسیاری بیم آن را دارند که آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای به هم زدن این توافق تلاش کنند دوباره گروه های تروریستی ای که از قبل ایجاد کرده بودند را فعال کنند و در این راستا میتوان گفت آنها چند هزار نیروی داعش را در منطقه رقه در سوریه تحت حفاظت نگه داشته اند و همچنین هزاران نیروی داعش را به اشکال مختلف در مناطق مختلف جهان پخش کرده اند، درباره فرمانده هان داعش هم که اگر به یاد دارید بارها در اوج درگیری ها میان ارتش و نیروهای مردمی عراق با داعش گزارش هایی منتشر می شد که آمریکایی ها در حال هلیبورد فرماندهان داعش می باشند.
در دوره قبل زمانی که نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق تقاضا کرده بود که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و آمریکا کنترل خود بر حساب فروش نفت عراق را به دولت عراق بسپارد به یکباره آمریکایی ها داعش را رو کردند و امنیت عراق را به هم زدند.
امروزه این امکان دارد که اینها این نیروهای تروریست را در عراق یا سوریه و یا حتی دیگر کشورهای عربی مجددا راه بیاندازند تا اوضاع کشورهای منطقه را به هم بزنند.
بزرگترین تهدید هم امروزه متوجه عربستان سعودی و ایران می باشد چرا که توافق این دو روندی از مصالحه را در منطقه راه انداخته به نه برای آمریکایی ها و نه برای اسرائیلی ها خوش است.
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2023
گزارش و تحلیل
دلواپسان مصالحه ایران و عربستان
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала