پکن خواستار توقف تلاش آمریکا برای تجزیه خاورمیانه شد

© AP Photo / Mark Schiefelbeinوزارت خارجه چین: جنایات آمریکا در افغانستان لکه پاک نشدنی برای حقوق بشر است
وزارت خارجه چین: جنایات آمریکا در افغانستان لکه پاک نشدنی برای حقوق بشر است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: واشنگتن باید به خواست مردم کشورهای خاورمیانه احترام بگذارد، از تضعیف گفت وگو و آشتی کشورهای منطقه و تلاش برای تجزیه خاورمیانه دست بردارد.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی تاثیری بر موضع واشنگتن در قبال عادی سازی روابط با دولت این کشور نخواهد داشت، گفت: " چنین برنامه ای در دستور کار نداریم". همانطور که کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت تحریم های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کند.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت:" طرف آمریکایی باید به خواست مردم خاورمیانه احترام بگذارد، از دیپلماسی قهری، تضعیف گفتگو و روند آشتی در خاورمیانه و همچنین تلاش برای تجزیه این منطقه با ایجاد تضادها دست بردارد".
این دیپلمات چینی تاکید کرد که امور خاورمیانه باید توسط مردم این منطقه به طور مستقل تصمیم گیری شود. به گفته وی، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطابق با خواسته های مردم جهان عرب است و به کشورهای عربی کمک می کند تا وحدت خود را افزایش داده و همچنین به تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه کمک خواهد کرد.
عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر 2011 پس از آغاز درگیری های مسلحانه در این کشور متوقف شد. تعدادی از کشورهای عربی سفرای خود را از دمشق فراخوانده اند. سپس رهبری سوریه اعلام کرد که تصمیم وزرای عرب مبنی بر تعلیق مشارکت در فعالیت این سازمان غیرقانونی است.
در آوریل 2023، پس از احیای روابط دیپلماتیک با ایران، عربستان سعودی تصمیم گرفت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چراغ سبز نشان دهد و در نشست تعدادی از وزرای خارجه عرب در جده درباره موضوع سوریه اظهار داشت: "کشورهای عربی باید نقش کلیدی در حل و فصل سوریه ایفا کنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала