ترکیه حداقل به 5 سال دیگر نیاز دارد تا نفت از میادین کشف شده ترکیه تامین کند

© Photo / Pixabay Добыча нефти
Добыча нефти - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2023
اشتراک
ایلیا کالنکوف، مدیرعامل شرکت دولتی الکتروتکنیک اروپایی گفت: کشف میادین بزرگ نفتی توسط ترکیه در چند سال آینده بر حجم واردات "طلای سیاه" از سایر کشورها تأثیری نخواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدای هفته جاری از کشف میدان‌های نفتی در کوه‌های گابر در نزدیکی شهر سیزره با ظرفیت حدود 100 هزار بشکه در روز خبر داد. ملیح خان بیلگین، مدیر کل شرکت TRAO، بعداً گفت که پتانسیل این میدان 1 میلیارد بشکه برآورد شده است. در ماه دسامبر همچنین از کشف میدانی در جنوب شرقی ترکیه با ذخایر تقریبی 21.3 میلیون تن گزارش شد.
ایلیا کالنکوف، کارشناس امور اکتشاف نفتی گفت : "کشف ذخایر 20 میلیون تنی بسیار خوب است، اما این تازه آغاز راه است. باید به میزان این 20 میلیون تن دست یافت. تأسیسات تصفیه نفت، خطوط لوله و البته ترکیه یک مکان نسبتاً خوب مستقر است. این کارشناس گفت: شمال دور نیست، اما حتی در چنین شرایطی، توسعه میدان حداقل 5 سال طول می کشد تا اولین جریان نفت جریان یابد.
وی افزود: تنها در این صورت است که ترکیه می تواند از نفت خود به طور کامل استفاده کند و تا حدی از واردات نفت خودداری کند، بنابراین در آینده کشف این میدان هیچ تاثیری بر واردات نفت از کشورهای دیگر به ترکیه نخواهد داشت. با اشاره به اینکه هنگام حفر چاه ممکن است معلوم شود که نفت در آنها وجود ندارد و یا به مقدار بسیار کم وجود دارد.
به گفته آندری ماسلوف، تحلیلگرذخایر نفتی: میادین جدید نفتی در مجموع حدود 250 هزار بشکه نفت در روز را در اختیار ترکیه قرار خواهند داد. این کارشناس معتقد است، با این حال، واردات در ماه آوریل حدود 3.5 میلیون بشکه در روز بوده است، بنابراین علیرغم اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه این کشور مستقل از انرژی خواهد شد، ترکیه به احتمال زیاد همچنان به عرضه از دیگر کشورها وابسته است. ایگور گالاکتیونوف، کارشناس بازار سهام در BCS World of Investments، در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه هرگز قادر به صادرات نفت خواهد بود، گفت که این کشور می تواند جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر منطقه ای تقویت کند، اما در مقیاس جهانی اینطور نیست. با این حال چنین بازیگر بزرگی تاثیر قابل توجهی در بازار جهانی دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала