نبنزیا درخواست محرومیت روسیه از ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به مسخره گرفت

© Sputnik / Brian Smith /  مراجعه به بانک تصاویر واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2023
اشتراک
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد درخواست برخی کشورها برای واگذاری ریاست دوره ای روسیه در شورای امنیت این سازمان به کشور دیگر را مضحک و خنده دار خواند.
به گزارش اسپوتنیک، روسیه در ماه آوریل رئیس شورای امنیت سازمان ملل بود. همانطور که نبنزیا اشاره کرد، دوره ریاست روسیه به طور معمول برگزار شد و همه رویدادهای برنامه ریزی شده انجام شدند.
وی افزود: نکته اصلی این است که با وجود تلاش مضحک برخی کشورها برای متهم کردن ما مبنی بر سوء استفاده از ریاست و اینکه ریاست ما باید به دیگری واگذار شود، زیرا به گفته آنها روسیه شایسته ریاست شورای امنیت نیست، دوره ریاست بدون افراط و تفریط گذشت. "
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که چنین درخواست هایی "در تضاد با همه قواعد و مقررات قابل تصور و غیرقابل تصور است."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2023
در آمریکا اعلام کردند که پوتین عملیات مخفی واشنگتن بر علیه روسیه را متوقف کرده است
شورای امنیت یک ساختار دائمی سازمان ملل متحد است که مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی بر عهده آن است. اکنون 15 کشور همیشه در شورای امنیت حضور دارند: پنج عضو دائم و ده کشور عضو موقت. روسیه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه، اعضای دائمی بوده و حق وتو دارند. ده عضو دیگر برای دو سال انتخاب می شوند. برزیل، امارات، آلبانی، غنا و گابن برای سال های 2022 و 2023، ژاپن، اکوادور، سوئیس، موزامبیک و مالت برای سال های 2023 و 2024 انتخاب شده اند.
هر ماه ریاست شورای امنیت از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود.
پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، درخواست‌های گاه و بیگاهی در کشورهای غربی برای حذف روسیه از شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده است. این در حالی است که مشارکت روسیه در شورای امنیت به عنوان عضو دائمی در ماده 23 منشور این سازمان تصریح شده است. بنابراین، برای حذف روسیه از شورای امنیت، انجام اصلاحات در منشور سازمان ملل مورد نیاز است. طبق منشور سازمان ملل متحد، انجام اصلاحات نیازمند امضای همه اعضای دائم شورای امنیت است. در عین حال، روسیه حق وتوی چنین پیشنهادی را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала