علی اف: روابط ایران و آذربایجان در پایین ترین سطح قرار دارد

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف
علی اف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد روابط بین باکو و تهران در حال حاضر "در پایین ترین سطح" قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، علی اف در چهارمین کنفرانس بین المللی "شکل گیری ژئوپلیتیک اوراسیای بزرگ : از گذشته تا امروز و آینده" در شهر شوشی گفت: اکنون روابط جمهوری آذربایجان و ایران در پایین ترین سطح قرار دارد و پیش بینی اینکه آیا در این سطح باقی می ماند، پایین می رود یا بالا می رود، بسیار دشوار است.
به گفته وی، پیش بینی چگونگی روابط آتی بین دو کشور بسیار دشوار است.
روابط جمهوری آذربایجان و ایران از سال 2022 رو به وخامت گذاشته است. از جمله وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که مقامات ایران به طور هدفمند اقدامات و گام هایی را انجام می دهند که منجر به بروز بحران در روابط دوجانبه شود.
در ژانویه 2023 حمله مسلحانه ای به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد که باکو آن را تروریستی ارزیابی کرد و سرویس های اطلاعاتی ایران را در آن مقصر دانست. پس از این حادثه مقامات آذربایجان تمامی کارکنان سفارت خود در تهران را تخلیه کردندو در حال حاضر تنها سرکنسولگری آذربایجان در تبریز مشغول به کار است.
گلوله باران جدید مرز جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2023
گمرک آذربایجان خبر از کشف محموله نیم تنی هروئین از ایران به مقصد اروپا داد
در اوایل سال 2023، مقامات ایران رزمایش گسترده‌ای را در مرز خود با جمهوری آذربایجان ترتیب دادند که باکو آن را اقدامی غیردوستانه با هدف تشدید تنش در روابط دوجانبه تلقی کرد. علاوه بر این، باکو تهران را به تماس نزدیک با ایروان علیه حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان متهم می کند.
هفته گذشته نیز سفیر ایران در باکو به وزارت امور خارجه آذربایجان احضار شد که در رابطه با کمپین ضد آذربایجانی در رسانه های ایران به وی اعتراض شد.
علاوه بر این، مقامات آذربایجان سرویس های اطلاعاتی ایران را به سازماندهی سوءقصد مسلحانه به جان فاضل مصطفی، نماینده مجلس خود در نزدیکی خانه وی در حومه باکو در اواخر ماه مارس سال جاری متهم کردند.
از ابتدای سال 2023، نیروهای انتظامی آذربایجان مجموعه‌ای از عملیات را برای بازداشت و دستگیری افراد مرتبط با شبکه جاسوسی ایران و انجام فعالیت‌های ضد آذربایجانی انجام داده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала