رسانه: افول " عصر آمریکایی" از خاورمیانه آغاز می شود

امریکا و خاورمیانه
امریکا و خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
نیوزویک: کاهش سلطه آمریکا از منطقه خاورمیانه آغاز می شود.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه نیوزویک در مقاله ای می نویسد که کاهش سلطه آمریکا در خاورمیانه در حالی آغاز می شود که با تقویت موقعیت چین در منطقه، تقویت نفوذ آن در منطقه خاورمیانه، پکن قادر خواهد بود در برابر تحریم های احتمالی واشنگتن مقاومت کند.
افول " عصر آمریکایی" از خاورمیانه آغاز می شود... این تجدید نظر (توازن قوا )، که سال ها در حال آماده سازی بوده است، هم اکنون در خاورمیانه، منطقه ای در حال شکل گیری است. جایی که ایالات متحده منابع زیادی را در قرن بیست و یکم هدایت کرده است. در ماه مارس، چین به مذاکره درباره توافق صلح بین ایران و عربستان سعودی کمک کرد و نقش دیرینه آمریکا را به عنوان میانجی در منطقه برعهده گرفت. در حال حاضر واشنگتن روابط دیپلماتیک با تهران ندارد و روابط با ریاض متشنج شده است.
به گزارش نشریه نیوزویک، همکاری با خاورمیانه به ویژه برای چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، ارزشمند بوده است. این نشریه یادآوری می‌کند که ایران و عربستان سعودی "می‌خواهند کرسی‌هایی در انجمن بریکس پلاس و سازمان همکاری شانگهای به دست آورند".
عضویت آنها می تواند به پکن فرصتی بدهد تا با شرکت احتمالی تحریم های ایالات متحده مقابله کند، مشابه تحریم هایی که در رابطه با جنگ روسیه در اوکراین بر روسیه تحمیل شد.
این نشریه همچنین خاطرنشان می کند که چین به "شریک تجاری اصلی" نزدیک به 130 کشور تبدیل شده است و نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک خود را در جنوب جهانی از جمله آفریقا و امریکای لاتین تقویت کرده است.
در اوایل اکتبر 2022، کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه تصمیم گرفتند از نوامبر تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این توافق را تا پایان سال 2023 تمدید کنند. بایدن و همچنین تعدادی دیگر از اعضای برجسته حزب دموکرات از این موضوع ابراز ناامیدی کردند و خاطرنشان کردند که واشنگتن در حال بررسی گزینه های مختلف برای چگونگی ادامه آن است. کاخ سفید اعضای گروه اوپک پلاس در اتخاذ این تصمیم متهم کرد که در کنار روسیه بوده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала