جزئیات صادرات فرش ایرانی از جیبوتی تا آمریکا

© Sputnik / Arina Topolevaперсидские ковры на базаре, Шираз, Иран
персидские ковры на базаре, Шираз, Иран - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2023
اشتراک
در سال گذشته صادرات انواع فرش و کفپوش‌های دستباف ایرانی با افزایش جزئی از نظر وزنی و ریالی مواجه شده اما درآمد ارزی آن حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده گمرک ایران و آنچه در جداول صادرات در سال ۱۴۰۱ آمده است، در ۱۲ ماهه سال گذشته بیش از ۷۸ میلیون دلار انواع فرش و کفپوش به ۸۲ کشور مختلف صادر شده است که رشد جزئی از نظر وزنی و ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته اما درآمد ارزی آن حدود ۱۴ درصد در همین بازه زمانی کاهش یافته است.
بر این اساس در سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تن انواع فرش، کفپوش، گلیم، جاجیم، گبه و غیره به ارزشی بالغ بر ۷۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار معادل بیش از ۲۲۱۴ میلیارد تومان صادر شده که از نظر وزنی و ریالی به ترتیب با افزایش دو و پنج درصدی مواجه شده و ۱۲ میلیون دلار کاهش از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.
در این میان ۱۰ کشور استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکمنستان، ژاپن، عراق و قزاقستان بیشترین سهم را در بازار فرش ایرانی دارند و مجموعا بالغ بر ۷۴ درصد از این کالا را در سال گذشته خریداری کردند.
جالب تر اینکه کشورهایی مانند زیمباوه و جیبوتی کمترین خرید را در این بازار داشتند و مجموعاً کمتر از ۱۰۰۰ دلار هزینه کردند. از سوی دیگر کشورهایی از جمله آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی مانند انگلستان، ایتالیا، آلمان، فرانسه و غیره نیز در فهرست خریداران فرش ایرانی قرار دارند.
در بازار فرش ایرانی، آلمان با خرید بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بزرگترین مشتری انواع فرش‌های ایرانی به شمار می‌رود و پس از آن امارات با خرید ۹.۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.
ژاپن، عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان نیز به ترتیب با خرید بیش از ۸.۳ میلیون دلار، هفت میلیون دلار، ۶.۹ میلیون دلار، ۶.۲ میلیون دلار و ۴.۵ میلیون دلار بزرگترین خریداران انواع فرش ایرانی در سال گذشته به شمال می‌روند.
در بین مشتریان فرش ایرانی، ایرلند با خرید تنها ۳۶۰ دلار از این محصول در قعر جدول صادرات فرش، گلیم، جاجیم گبه و سایر کفپوش‌های دستباف ایرانی قرار گرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала