امیرعبداللهیان: در تحقق حق‌آبه ملت ایران از رودخانه هیرمند جدی هستیم

امیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اشتراک
وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران در تحقق حق آبه ملت ایران از هیرمند جدی است، گفت: پیگیری حق‌آبه در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان جزو اولویت ها و برنامه‌های اصلی این وزارتخانه است.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح اقدامات ملموس و عینی صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم افزود : این مساله جزو موضوعات اصلی گفت‌وگوهای اینجانب، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن تاکید بر آمادگی نهاد تحت رهبری برای کمک به حل مشکلات استان سیستان و بلوچستان در مجموعه دولت اظهار داشت: مقامات هیات حاکمه کنونی افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران به ما اعلام کرده‌اند و انتظار جدی داریم که به نشانه التزام به قراردادهای بین المللی و پایبندی به حسن نیت در این زمینه کوتاهی نکنند و شاهد ورود آب به استان باشیم.
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2023
توصیه امیرعبداللهیان به هیأت حاکمه افغانستان
در این دیدار امیرعبداللهیان و دهمرده همچنین درباره مسائل حوزه انتخابیه از جمله افزایش روند مهاجرت و پیش‌بینی بروز فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کردند.
دهمرده نیز در این ملاقات با اشاره به احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان به خاطر بحران آب، اقدامات تقنینی انجام شده در سال های گذشته را برای حل مشکل مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه جدی هیات حاکمه موقت به موضوع شد.
وی با انتقاد از اجرا نشدن دقیق طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری درباره رفع مشکلات استان، از ۲ پروژه انتقال آب از دریای عمان و حفر آب ژرف به عنوان راهکارهای کوتاه مدت برای معضل بی آبی یاد کرد و افزود: تجربه مذاکرات با مقامات افغان در سال های گذشته نشان داده که دریافت حق آبه نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید و انسجام بیشتر در میان بخش های مختلف نظام است.
نماینده مردم زابل در مجلس در این چارچوب پیشنهاد دریافت تضمین های عملی از حاکمان کنونی افغانستان را ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала