گزارش و تحلیل

کارشناس: یک گام کوچک تا عادی سازی کامل روابط تهران و ریاض باقی است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و عربستان
ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2023
اشتراک
مناسبات تهران و ریاض بر اساس آنچه اخیرا طرفین توافق کردند، در حال پیشروی مثبت و سریع می باشد.
به گزارش اسپوتنیک، در این رابطه و روز گذشته ناصر کنعانی، با اشاره به بازگشایی سفارتخانه‌‌‌های ایران و عربستان گفت، سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به عنوان سفارت ایران در عربستان، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده در گام اولیه، فعالیت‌‌‌های خود را در عربستان آغاز کرده‌‌‌اند.
در همین رابطه، "محمد رضا مرادی" کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه درخصوص نهایی بودن بهبود روابط میان تهران و ریاض پس از اقدامات متقابل اخیر دو کشور به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "مسلما گام های مهمی از سوی ایران و عربستان در راستای بهبود روابط دو کشور برداشته شده است. در این میان می بینیم که این گام ها از سوی ریاض حتی سریعتر دنبال می شوند. دلیل این موضوع به تغییر سیاست خاورمیانه ای بن سلمان برمی گردد که متاثر از شکست های منطقه ای این کشور، وی را مجاب کرد که با در پیش گرفتن سیاست محافظه کارانه تهاجمی امکان حضور موثر در این منطقه وجود نخواهد داشت. بن سلمان با بازنگری سیاست منطقه ای خود به این نتیجه رسید که همراهی و رقابت سالم بسیار موثرتر از تشدید تنش در منطقه خاورمیانه با همسایگان خود است".

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه تصریح کرد: "با کنار هم قرار دادن تمامی نشانه ها و شاخصه ها می توان گفت که روابط میان تهران و ریاض تنها با یک سفر رسمی و یا نشست رسمی با نهایی شدن خود فاصله دارند. ثبات منطقه ای در گرو همکاری مثبت و ثبات بخش دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان می باشد. همانطور که در سال های گذشته شاهد بودیم که امنیت منطقه ای تا چه حد متاثر از تشدید تنش میان تهران و ریاض بوده است. در حالی که در حال حاضر دو کشور این نیاز را احساس کرده اند و به جرات می توانیم اعلام کنیم که تنها یک گام تا عادی سازی نهایی و کامل روابط فاصله دارند".

محمد رضا مرادی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی اقدام عربستان در نجات 65 شهروند ایرانی از سودان و تاثیر آن در روابط آینده دو کشور تاکید کرد: "این موضوع را باید در قالب دیپلماسی عمومی بررسی کنیم. عربستان از سال 2017 به بعد به نوعی تلاش های بسیاری در عرصه دیپلماسی عمومی و نفوذ نرم برای بازیابی جایگاه منطقه ای خود کرد. این موضوع در مورد سودان نیز اتفاق افتاد. عربستان بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف از جمله ایران را از سودان خارج کرد. این اقدام نوعی پالس مثبت بود که نشان دهنده عبور و روی آوردن عربستان از اقدامات سخت به اقدامات نرم می باشد".
وی در پایان گفت:" عربستانی ها می خواهند قدرت و نفوذ خود در منطقه را از طریق سیاست نرم به دست آورند. همانطور که در موضوع کشورهایی نظیر یمن و قطر ناکامی های خود را دیده و اکنون سعی می کنند در قبال این کشورها به نوعی از روش های نوین و دیپلماسی عمومی و سرمایه گذاری در حوزه های غیرحساس بتوانند قدرت خود را بازیابند".
ایران و عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
تفاهم ایران و عربستان سعودی و تاثیرات آن در ابعاد مختلف
ایران و عربستان در تاریخ ۱۹ اسفند ماه و پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک با میانجی‌گری چین و در پکن یک تفاهم‌نامه امضا کرده و روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. تهران و ریاض توافق کردند، تا پس از ۷ سال و دو ماه از قطع روابط دیپلماتیک نسبت به بازگشت به روابط دوجانبه با افتتاح سفارتخانه‌‌‌ها و کنسولگری اقدام کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала