هشدار رئیس کل گمرک ایران برای طولانی شدن ترخیص کالا

محمد رضوانی فر
 محمد رضوانی فر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2023
اشتراک
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: طولانی شدن تشریفات گمرکی باعث کمبود کالا در بازار خواهد شد به همین دلیل باید فرایند ترخیص کالا سریعتر انجام شود.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از مهر، محمد رضوانی‌فر در جمع خبرنگاران با بیان این‌ که تأخیر دستگاه‌های متولی در ارائه فهرست کالاهای اساسی و واسطه‌ای برای کاهش تعرفه، می‌تواند آسیب زا باشد گفت: در احکام متعدد بودجه ١۴٠٢ سیاست‌هایی درباره کاهش تعرفه‌ها و اخذ تعرفه‌های صادراتی پیش بینی شده که لازمه اجرایی و عملیاتی شدن این احکام انجام تکالیف دستگاه‌های مرتبط است.
وی تاکید کرد: به دنبال افزایش سرعت خدمات گمرکی هستیم تا در حداقل زمان ممکن کالا از گمرک ترخیص شود، برخی از دستگاه‌های موازی مجموعه مجوزها را برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را بدهند و قانون تکلیف آنها را روشن کرده و باید حداکثر زمان هفت روزه جواب استعلام گمرکی را ارائه دهند.
رضوانی فر به طولانی شدن تشریفات قانونی ترخیص کالا اشاره کرده و در این باره تشریح کرد: در حال حاضر کالا در محوطه گمرکی اظهار در مراحل استعلام یا تاییدیه از یکی دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد اما اگر این دستگاه ظرف مدت قانونی به استعلام پاسخ ندهند، منجر به طولانی شدن تشریفات گمرکی، رسوب کالا، افزایش تورم، کمبود کالا در بازار، نارضایتی صاحب کالا و بار می‌شود. پاسخ ندادن به استعلامات یا مجوزها ادامه تشریفات گمرکی و ورود به مرحله بعدی برای گمرک امکان پذیر نیست و تأخیر در استعلامات موجب باقی ماندن این کالا در گمرک می‌شود و نارضایتی تاجر و صاحب بار و کالا را به دنبال دارد. آن چیزی که گمرک به طور جدی دنبال می‌کند این است که در راستای تحقق هدف افزایش سرعت خدمات گمرکی دستگاه‌ها هر تکلیفی که دارد را در ظرف زمانی قانونی و مهلت قانونی آن را به اجرا برساند.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه قانون و احکام بودجه در این رابطه کاملاً مشخص است، گفت: ۲۲ دستگاه که در سامانه گمرک در یک مرحله‌ای از تشریفات باید مجوزی را ارائه و به استعلامات پاسخ دهند اگر این ۲۲ دستگاه به تعهدات خود عمل نکنند، باعث تأخیر در شریفات می‌شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала