رئیس ناسا از رقابت آمریکا با چین برسر کره ماه سخن گفت

© AP Photo / Chris O'Mearaرئیس ناسا از رقابت آمریکا با چین برسر کره ماه سخن گفت
رئیس ناسا از رقابت آمریکا با چین برسر  کره ماه سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
اشتراک
بیل نلسون، رئیس ناسا (سازمان فضایی آمریکا) اعلام کرد ایالات متحده با چین بر سر به دست آوردن جا در کره ماه رقابت می کند، زیرا نگران آن است که پکن بتواند از واشنگتن پیشی بگیرد و مدعی مالکیت قطب جنوب کره ماه شود.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس ناسا در جلسه استماع کمیته علم و فناوری مجلس نمایندگان کنگره با نشان دادن تصویری از کره ماه گفت:" این عکس دهانه‌های قطب جنوب است که ما و چین می خواهیم به آنجا برویم...چنین تعداد زیاد دهانه‌ها آن را خطرناک می‌کنن، فقط چند مکان وجود دارد که می‌توانید فرود بیایید و همانطور که گفتم، من نگران این هستم که چین ابتدا آنجا باشد و آن را قلمرو خود اعلام کرده و به ما می گوید - مزاحم نباشید".
نلسون اطمینان داد: "ما در چارچوب یک ماموریت بین المللی و برای اهداف علمی و صلح آمیز به آنجا پرواز می کنیم." وی یادآور شد که علاقه هر دو قدرت به این منطقه از ماه به دلیل وجود آب در آنجا به شکل یخ است.
ناسا اعلام کرد که در چه زمانی می خواهد فضانوردان خود را در کره ماه فرود آورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2023
ناسا اعلام کرد که در چه زمانی می خواهد فضانوردان خود را در کره ماه فرود آورد
نلسون قبلاً بارها گفته بود که واشنگتن در حال رقابت فضایی با پکن است و به کنگره هشدار داده بود که بودجه ناکافی می تواند برای رهبری ایالات متحده در فضا "فاجعه" باشد.
ایالات متحده در زمان حکومت دونالد ترامپ، اجرای برنامه بلندپروازانه بازگشت به ماه تحت عنوان آرتمیس را آغاز کرد که در چارچوب آن در نظر است یک ایستگاه نزدیک به ماه ساخته شده و فضانوردان آمریکایی در سال‌های 2025-2026 بر روی سطح آن فرود بیایند. در این رابطه ایالات متحده در ماه ژوئن سال جاری، قصد دارد کاوشگر PRIME-1 را به قطب جنوب ماه بفرستد که "به دنبال آب در زیر سطح آن خواهد بود." در پایان سال گذشته، ناسا یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین در اطراف ماه انجام داد و پرواز سرنشین دار برای پایان سال آینده برنامه ریزی شده است.
برنامه چینی مطالعه ماه تحت عنوان Chang'e در واقع در سال 2007 آغاز شد که اولین ماهواره قمری Chang'e-1 به فضا پرتاب شد. در سال 2019، چین مرحله بعدی برنامه ماه خود با اولین فرود یک فضا پیما در جانب پنهان کره ماه راه اندازی کرد -. در نوامبر 2020، کاوشگر Chang'e-5 از ماه بازدید کرده و نمونه‌هایی از خاک را به زمین تحویل داد. پس از آن چین پس از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سومین کشوری شد که توانست چنین ماموریتی را انجام دهد. برنامه ریزی شده که در سال 2024 کاوشگر Chang'e-6 برای جمع آوری نمونه به منطقه قطب جنوب کره ماه پرتاب شود. طبق برنامه های پکن، فرود فضانوردان چینی در کره ماه تا سال 2030 امکان پذیر خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала