دریادار سیاری: اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری به کشتی‌های تجاری ما تعرض کند

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / (cropped photo)حبیب الله سیاری دریادار ارتش
حبیب الله سیاری دریادار ارتش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
اشتراک
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری به کشتی‌های تجاری ما تعرضی داشته باشد، گفت: اگر ما نمی‌توانستیم در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم باید به انگلیسی‌ها دلار می‌دادیم تا امنیت کشورمان برقرار شود که این مساله برای ما ننگ است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از فارس، دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش در برنامه "بی‌کرانه" که از شبکه اول سیما پخش شد، ضمن اشاره به تشریح استراتژی اهمیت حضور ارتش ایران در دریاهای آزاد، گفت: ایران یک کشور دریایی است که ما سه نوع مرز اعم 70 تا 80 کیلومتر در دریای بسته شمال، نزدیک هزار و اندی کیلومتر در دریای نیمه بسته خلیج همیشه فارس و نزدیک 900 کیلومتر در سواحل دریای باز عمان داریم.
وی با اشاره به اهمیت راهبردی ساحل دریای عمان و ارتباط آن با دریاهای آزاد تصریح کرد: ما منابع و منافع متعددی در دریاها داریم که از جمله آن می‌توان به منابع غذایی غنی که در دریا وجود دارد، اشاره کرد، هرچند سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانیان بالا نیست. از طرفی ما منابع زیرزمینی در کف دریا همچون نفت و گاز و انرژی‌های نو را داریم.
دریادار سیاری با اشاره اهمیت راهبردی تجارت دریایی خاطرنشان کرد: 90 درصد واردات و صادرات هر کشوری که به دریا راه دارد، از این طریق انجام می‌شود که این رقم بالایی است و این مساله از اهمیت بالای برای ما برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت و مزایای گردشگری دریایی تصریح کرد: ایران از سواحل زیبایی برخوردار است که این مساله در گردشگری دریایی خود را نشان می‌دهد و اگر ما بنادر فعال و به‌روزی به ویژه در سواحل مکران داشته باشیم و پس‌کرانه‌های کشورمان توسعه پیدا کند، این مساله می‌تواند در جلوگیری از خام‌فروشی و حفظ منافع ملی ما موثر است.
معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم از این منابع و منافع استفاده کنیم، باید بر دریا مسلط باشیم و برای تحقق این مساله باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.
دریادار سیاری به تشریح چرایی حضور ایران در دریاها پرداخت و تاکید کرد: گلوگاه حرکت همه کشتی‌های تجاری و نفتکش کشورمان از شمال اقیانوس هند می‌گذرد و علت اینکه در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب دزدی اتفاق می‌افتد به این مساله برمی‌گردد که بیش از یک سوم تجارت جهان از همین مسیر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: مسیر همه کشتی‌های ما هم در همین مسیر است و اگر ما در اینجا حضور نداشته باشیم و امنیت را برقرار نکنیم، واردات و صادرات کشورمان دچار مشکل می‌شود و از بین می‌رود کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاد. بنابراین؛ حضور در دریاها برای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بتوانیم اقتدار خود را در این حوزه نشان دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала