گزارش و تحلیل

ما به طور فزاینده ای شاهد خروج دلار از زاویه بندی بین المللی هستیم

© AFP 2023 / Philippe LopezОбмен валют в Китае
Обмен валют в Китае - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2023
اشتراک
بحران اقتصادی حاد ناشی از کمبود ارز خارجی، مذاکرات صندوق بین‌المللی پول بر سر بازپرداخت بدهی و امتناع آرژانتین از ارز ایالات متحده در تجارت با پکن به عنوان ژست خودمختاری نسبت به واشنگتن، همه و همه در چهار چوب سناریوی بی ارزش کردن دلار قرار گرفته شده است .
به گزارش اسپوتنیک، فرانسیسکو کانتاموتو، اقتصاددان و محقق در شورای ملی تحقیقات علمی و فناوری گفت: "این موقعیت بانک مرکزی آرژانتین را تسهیل می‌کند، اما موقعیت آسیب‌پذیر آن را تغییر نمی‌دهد". او تاکید می کند: "ما باید مراقب باشیم زیرا در شرایط بسیار حساس و با عدم اطمینان بسیار بالا قرار داریم.
دراین خصوص اسماعیل برمودز، روزنامه‌نگار متخصص در اقتصاد، به اسپوتنیک گفت: "این اعلامیه تسکین‌دهنده است زیرا نشان‌دهنده دور شدن از دلار برای تجارت است، اما شکاف منابع همچنان وجود دارد که بسیار نگران‌کننده است". در این زمینه، توافق با چین را می توان راهی برای اعمال فشار بر کاخ سفید دانست: "این ژستی با هدف تشدید تدابیر علیه ایالات متحده است .
آرژانتین در تلاش برای یکسان کردن روابط با واشنگتن بوده است، اما اکنون کانتاموتو تاکید می‌کند که لازم است درباره توافق با صندوق بین‌المللی پول مذاکره شود، این امر بر آنها فشار می‌آورد تا نشان دهند که بوینس آیرس در جیب آنها نیست.
به گفته برمودز، مزایای این پیمان دوجانبه است: این پیمان نه تنها وابستگی به دلار را کاهش می دهد، بلکه صندوق بین المللی پول را مجبور می کند در موضع خود در قبال آرژانتین تجدید نظر کند. تنها راه آمریکا برای خنثی کردن چین این است که به یک دستیار مهم برای کشور ما تبدیل شود و ما می دانیم که آنچه صندوق بین المللی پول انجام می دهد در دست کاخ سفید است.این تحلیلگر خاطرنشان کردکه "ایالات متحده سیاست‌های نرم‌افزاری را اعمال نمی‌کند، بلکه کشورها را مجبور می‌کند به دنبال شرکای با توانایی بیشتر برای تعدیل مفاد توافق‌نامه‌ها باشند، و این جایی است که چین وارد عمل می‌شود". او به دگرگونی تدریجی زیربنای این اظهارات به تقویت پول آسیایی در مناقشه تجاری جهانی اشاره دارد.

یوآن به عنوان یک ارز جهانی در حال تقویت است و دلار را تحت فشار قرار می دهد. با افزایش حضور یوان در تمام معاملاتی که برای مثال در تجارت با آرژانتین مفید است، تضعیف دلار به دست می آید.

وی افزود: از نظر مردم آرژانتین، دلار یک ذخیره ارزش است، اما به عنوان یک وسیله مبادله وزن آن نسبی است: ما با چین بیشتر مبادلات تجاری داریم تا با ایالات متحده. تغییرات آرام در حال شکل گرفتن است، مانند توافق بین لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و شی جین پینگ که در مورد تجارت دوجانبه منعقد شده است. به گفته او "برزیل شگفت انگیزترین مورد است، زیرا از نظر تاریخی همیشه با ایالات متحده همراه بوده است. امروزه بسیاری از کشورها این برتری را مورد مناقشه قرار می دهند و دونباله رو واشنگتن نیستند."
طبق نتیجه گیری برمودز: "به طور فزاینده ای شاهد خروج دلار از زاویه بندی بین المللی هستیم، ودر مورد لولا نیز همینطور است. چین به یک سرمایه گذار بزرگ در آمریکای لاتین و دریای کارائیب تبدیل شده است، منطقه ای که ایالات متحده از آن استفاده و منطقه ممتاز نفوذ خود معرفی میکرد"
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала