کارشناسان ترک: شرایط توافق میان آنکارا و دمشق به امتیازات دو طرف بستگی دارد

© Sputnik / Ilyas Omarovوزارت خارجه ترکیه: مناطق امن سوریه شامل ادلب و بخشی از حلب، لاذقیه و حمص خواهد بود
وزارت خارجه ترکیه: مناطق امن سوریه شامل ادلب و بخشی از حلب، لاذقیه و حمص خواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
اشتراک
وزرای دفاع کشورهای روسیه، ایران، ترکیه و سوریه روز سه شنبه در مسکو درباره تقویت امنیت در سوریه و عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه گفتگو کردند.
به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان ترکیه ای درباره نتایج نشست وزرای دفاع و روسای اطلاعات روسیه، ترکیه، سوریه و ایران در مسکو به اسپوتنیک اظهار نظر کردند.
"پکن" در این زمینه به اسپوتنیک گفت:" وزرای دفاع و روسای اطلاعات چهار کشور برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند، زیرا تعدادی از مسائل حساس در زمینه امنیتی وجود دارد که باید به دقت مورد بحث قرار گیرد. تنها در صورت حصول توافق در نتیجه این مذاکرات، جلساتی در سطح وزیران امور خارجه و روسای جمهور به دنبال خواهد داشت. در نشست امروز عمدتاً موضوعاتی مانند وضعیت ادلب، اقدامات امنیتی در مورد بزرگراه M4 و همچنین وضعیت نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا در شرق مورد بحث و بررسی قرار گرفت".
این کارشناس ترک افزود:" ترکیه در برگزاری این مذاکرات با تأخیر مواجه شد. بسیاری از کشورهای عربی سفارت خود را در سوریه باز می کنند. اگر آنکارا در زمانی که اسد در انزوا بود این کار را انجام می داد، رسیدن به توافق بسیار آسان تر بود. شرایط توافق به امتیازاتی بستگی دارد که هر دو طرف مایل به دادن آن هستند".
"دور" دیگر کارشناس ترکیه ای نیز به اسپوتنیک گفت:" انتظار نتایج ملموس در روابط ترکیه و سوریه در چند دیدار، بسیار خوش بینانه خواهد بود. آنچه در اینجا مهم است سرعت حل مسائل مشکل ساز در روابط دوجانبه نیست، بلکه اقداماتی است که در این راستا در حال انجام است. از این منظر این دیدار از اهمیت بالایی برخوردار است".
وی در ادامه خاطرنشان کرد:" موضوعات کلیدی در روابط ترکیه و سوریه موضوع ادلب، وضعیت پناهندگان، حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد و حضور نظامی ترکیه در سوریه است. تنها نکته ای که در حال حاضر مواضع دمشق، آنکارا، تهران و مسکو کاملاً بر سر آن منطبق است، فقدان موقعیت سیاسی برای تشکیلات کرد است که توسط ایالات متحده در سوریه حمایت می شوند. در سایر موارد اختلافات زیادی بین طرفین وجود دارد. در این گفت وگوها درباره حضور آمریکا در منطقه نیز بحث و تبادل نظر شد. البته واشنگتن با این مذاکرات مخالف است، اما در اینجا یک سوال منطقی مطرح می‌شود؛ تا چه زمانی آمریکا به خاطر تعامل با گروه‌های کرد، وضعیت تنش‌آمیزی را در روابط با ترکیه و جهان عرب که روابط آنها با دمشق است، حفظ خواهد کرد. آیا آنها به تدریج بهبود می یابند؟"
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала