اهم سخنان لاوروف در نشست شورای امنیت با موضوع مناقشه خاورمیانه

© Sputnik / Russian Foreign Ministry Press Service /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف
لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به شدت در مورد موضوع اوکراین گمانه زنی می کنند و با کمک باج خواهی و تهدید، توجه کشورهای در حال توسعه را از مشکلات خاورمیانه منحرف می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین بیان کرد:" آمریکایی ها و اروپایی ها به شدت در مورد مسئله اوکراین گمانه زنی می کنند، سعی می کنند با باج خواهی و تهدید کشورهای در حال توسعه، آنها را به سمت خود بکشانند و از این طریق توجه آنها را از مشکلات خاورمیانه و سایر مناطق جنوب جهانی منحرف کنند. آنها می گویند ما روسیه را شکست خواهیم داد و همه چیز خود به خود درست می شود".
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت:" " ما با تأسف و نگرانی عمیق اعلام می کنیم که مشکل فلسطین خارج از تغییرات مثبت باقی می ماند. در آغاز نشست امروز، ما وظیفه خود را افزایش آگاهی نسبت به افزایش بی سابقه تنش و خشونت در منطقه درگیری اعراب و اسرائیل قرار دادیم. ما بر این باوریم که بیش از هر زمان دیگری ضروری است تا بر مشترکات حل و فصل خاورمیانه که در تصمیمات شورا و مجمع عمومی تصریح شده است، تاکید کنیم، خطر یک رویارویی مسلحانه دیگر را متوقف کنیم و افق سیاسی از سرگیری روند صلح را روشن کنیم".
لاوروف در ادامه تاکید کرد:"روسیه در نظر دارد همکاری فعالی را با همه کشورهای منطقه در قالب دوجانبه و از طریق سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه کشورهای عربی، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس توسعه دهد".

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد:"روسیه از احیای روابط میان عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین، بازگشت سوریه به "خانواده عربی" و همچنین عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا استقبال می کند".

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد، تغییرات مثبت "در دریا" همچنان مشکل فلسطین و تنش فزاینده در منطقه درگیری اعراب و اسرائیل است". وی خواستار "پاکسازی افق سیاسی" برای از سرگیری مذاکرات صلح در این منطقه شد.
لاوروف در ادامه بیانیه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:" اوضاع با حملات اسرائیل به سوریه از جمله گلوله باران فرودگاه حلب بدتر می شود. از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 100 فلسطینی در ارتباط با نقض حیثیت عتبات عالیات جان خود را از دست داده اند و تعداد مجروحان به هزاران نفر می رسد. تعداد تلفات در میان اسرائیلی ها نیز رو به افزایش است".
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به نقش غرب در تشدید تنش در این منطقه گفت:" به جای طرح صلح عربی و حل مشکل فلسطین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به تلاش های مخرب خود برای جایگزینی دنیای واقعی با برخی اقدامات نیمه اقتصادی و ترویج عادی سازی اعراب و اسرائیل ادامه می دهند."
وزیر امور خارجه روسیه گفت:"دولت ها باید به خاطر عدم اجرای قطعنامه های شورای امنیت، مانند تصمیمات مربوط به فلسطین، صحرای غربی، حل و فصل مناقشه کوزوو، برنامه هسته ای ایران و معاهده مینسک، در برابر مجمع عمومی پاسخگو باشند".
لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
موضوعات اصلی سخنرانی لاوروف در شورای امنیت سازمان ملل
وزیر امور خارجه روسیه با قربانی خواندن میانجی گران بین المللی چهارگانه از سوی اآمریکا و اروپا، از دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل متحد خواست تا بدون انتظار برای دریافت "اجازه" به تعهدات خود در راستای توافق میانجی گری"چهارگانه" (آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه) عمل کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала