تنش دیپلماتیک چین و کره جنوبی

© AFP 2023 / Nicolas AsfouriПрезидент Республики Корея Мун Чжэ Ин и председатель КНР Си Цзиньпин
Президент Республики Корея Мун Чжэ Ин и председатель КНР Си Цзиньпин - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2023
اشتراک
روابط چین و کره جنوبی با احضار سفرای دو کشور بابت موضوع تایوان وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، "سان ویدونگ" معاون وزارت خارجه چین روز یکشنبه سفیر کره جنوبی را احضار کرد تا در مورد سخنان رئیس جمهور این کشور در خصوص تایوان توضیح دهد.
به گزارش روزنامه "چاینا مورنینگ پست"، رئیس جمهور کره جنوبی در روزهای گذشته گفت، موضوع تایوان تنها مسئله بین چین و تایوان نیست، بلکه مانند مسئله کره شمالی، "یک موضوع جهانی" است.بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین معاون، وزارت خارجه چین به "چونگ جائه هو" سفیر کره جنوبی گفت: اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی کاملا غیر قابل قبول است و چین نگرانی شدید و نارضایتی شدید خود را ابراز می‌کند."
سان ویدونگ گفت: "رئیس جمهور کره جنوبی حتی یک کلمه در مورد اصل چین واحد ذکر نکرد، اما موضوع تایوان را با موضوع شبه جزیره کره مقایسه کرد. موضوع شبه جزیره کره و مسئله تایوان از نظر ماهیت و جغرافیا کاملا متفاوت است و اصلاً قابل مقایسه نیستند."این در حالی است که "وانگ ونبین" سخنگوی وزارت امور خارجه چین پنجشنبه گذشته از کره جنوبی خواست به اصل چین واحد پایبند باشد و با احتیاط به موضوع تایوان بپردازد.
"چانگ هو جین" معاون اول وزارت خارجه کره جنوبی ساعاتی بعد با احضار سفیر چین، گفت که اظهارات وانگ به منزله "بی ادبی جدی دیپلماتیک" است.
تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط دولت محلی خودمختار اداره می‌شود، اما پکن این جزیره را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند. آمریکا با وجود آنکه اعلامیه چین واحد را پذیرفته و گفته به آن پایبند است به تنش‌ها بر سر تایوان دامن می‌زند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала