کارشناس عرب: یک جنگ تمام عیار در سودان در جریان است

© AP Photo / Marwan AliЖитель Хартума на пустынной улице
Житель Хартума на пустынной улице - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.04.2023
اشتراک
روزنامه‌نگار و کارشناس امور سیاسی سودانی با اشاره به تحرکات غرب برای تشدید بحران در سودان، جنگ در سودان را تمام عیار خوانده و گفت که سال ها به طول خواهد انجامید.
به گزارش اسپوتنیک، "عواد الانوایی" درباره آخرین تحولات سودان در پس‌زمینه تشدید اختلافات میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع به اسپوتنیک عربی گفت:"صحبت از فروپاشی دولت سودان اشتباه است، زیرا در کشور ما نه چارچوب قانونی کافی وجود دارد و نه حتی قانون اساسی. این وضعیت با وجود مشکلات اقتصادی فراوان و مهاجرت جمعیت پیچیده تر می شود. در سودان اکنون فقط یک بحران وجود ندارد، بلکه یک جنگ تمام عیار است که تهدیدات آتی جدی به همراه دارد. در این درگیری علاوه بر شرکت کنندگان مستقیم، "گروه چهارجانبه" سازمان ملل نیز درگیر است که به هر طریق ممکن نیروهای نظامی را تحریک می کند".
وی در ادامه در خصوص گفتگوی بلینکن و رئیس نیروهای واکنش سریع افزود:" این موضوع تعجب آوری نیست، زیرا همکاری فعالی با سایر کشورها از جمله ایالات متحده وجود دارد. مداخله مستقیم واشنگتن می تواند امنیت را در این کشور و در کل منطقه تضعیف کند. با این حال، محرک‌های اصلی بحران از همان ابتدا، بریتانیا، آمریکا، امارات و عربستان سعودی بودند. سودان ابتدا با تحریم های آمریکا و سپس با انقلاب شکسته شد. اکنون اگر نیروهای ویژه سودانی هواپیماهای جنگنده دریافت کنند، این جنگ سال ها به طول خواهد انجامید. سودان در حال حاضر با همان سومالی که گروه های مسلح مختلف کشور را ویران کرده اند، تفاوتی ندارد".
در 15 آوریل، درگیری هایی میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در این کشور آفریقایی شکل گرفت. نیروهای واکنش سریع اعلام کردند کنترل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، فرودگاه بین المللی پایتخت و همچنین پایگاه هوایی در مرو را به دست گرفته اند. ارتش این کشور در واکنش اعلام کرد که اظهارات نیروهای مخالف صحت ندارد و تمام مکان های استراتژیک از جمله کاخ ریاست جمهوری تحت کنترل نیروهای مسلح است. عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمان انحلال نیروهای واکنش سریع را صادر کرد.
به گفته سازمان ملل، در مدت چهار روز پس از آغاز درگیری ها، حداقل 185 نفر غیرنظامی کشته و 1800 نفر زخمی شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала