پنتاگون: ترجیح بایدن بر راه حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران است

© AP Photo / Susan WalshПрезидент США Джо Байден
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2023
اشتراک
معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه برجام به سختی و با تنفس مصنوعی و کمک زنده است، اعلام کرد: "ترجیح بایدن بر راه حل دیپلماتیک در قبال این مشکل است".
به گزارش اسپوتنیک، "کالین کال" روز دوشنبه در گفتگویی مجازی به میزبانی فارین پالیسی ادعا کرد: "زمانی که برجام اجرا می شد، زمان گریز هسته ای ایران حدود یک سال بود. اکنون می توان این گریز هسته ای را در چند هفته تخمین کرد."
این مقام ارشد پنتاگون تصریح کرد: "بنابراین ما درموقعیت خوبی قرار نداریم. جو بایدن رییس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داشت".
معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی تاکید کرد:" ترجیح بایدن بر راه حل دیپلماتیک برای این مشکل است". وی در عین حال مدعی شد: "اما ما جایگزین های دیگری نیز در اختیار داریم".
در سال 2013، ایران و سایر کشورها به توافقی دست یافتند که به موجب آن تهران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها علیه خود، متوقف می‌کرد. این قرارداد ابتدا شش ماه اعتبار داشت و چندین بار - تا زمان انعقاد برجام - تمدید شد.
در سال 2015، "شش" میانجی بین‌المللی (بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه) و ایران توافقی را امضا کردند که شامل لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران بود. اما در ماه می 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه ضد ایرانی را بازگرداند. در پاسخ، تهران شروع به لغو تدریجی تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بر اساس توافق کرد.
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2023
جزییات مذاکرات ماه گذشته آمریکا، اسرائیل و ترویکای اروپا در خصوص برجام
در سال 2021، اندکی قبل از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، ایالات متحده و ایران تلاش کردند تا با میانجیگری اتحادیه اروپا به یک توافق موقت دست یابند. با این حال، دستیابی به توافق ممکن نشد و طرفین تصمیم گرفتند برای احیای کامل برجام تلاش کنند.
در وین با میانجیگری بریتانیا، آلمان، چین، فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا چندین دور مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره شرایط احیای برجام برگزار شد. اما در این مذاکرات مکثی صورت گرفت که هنوز به پایان نرسیده است.
در پایان فوریه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران 87.5 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده به دست آورده است. به گفته کارشناسان، اگر این حجم اورانیوم تا 90 درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته ای کافی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала