گزارش و تحلیل

تجارت ایران به ۱۱۳ میلیارد دلار رسید

© Fotolia / Kadmyتجارت ایران به ۱۱۳میلیارد دلار رسید
تجارت ایران به ۱۱۳میلیارد دلار رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2023
اشتراک
رکورد صادرات غیر نفتی ایران با عبور از ۵۳میلیارد دلار شکسته شد.
صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱با عبور از ۵۳میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار با رشد ۱۰درصدی ، رکورد جدیدی را در تاریخ کشور به جا گذاشت که امیدواریم این روند رشد در سال جدید نیز ادامه پیدا کند .
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران سید روح اله لطیفی ،سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت:
تجارت غیر نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی به ۱۵۹میلیون و ۲۳۶هزار تن و از لحاظ ارزش به ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار رسید که با رشد ۱۱.۲درصدی همراه بوده ، این میزان تجارت غیر نفتی در تاریخ کشور کم نظیر بوده است و نسبت به سال ماقبل ۱۱میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار بیشتر شده است.
وی افزود :
از این میزان صادرات غیر نفتی، ۱۲۲میلیون و ۵۶هزار تن به ارزش ۵۳میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار سهم صادرات کشور بود که با رشد ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه ، رکوردی تاریخی را از لحاظ ارزش به ثبت رسانده است ،که بالاترین میزان صادرات تا پیش از این مربوط به سال ۹۳ با ۵۰میلیارد و ۵۶۱میلیون دلار بوده است.
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت در خصوص پنج کشور اول مقاصد صادراتی در سال ۱۴۰۱گفت:
چین با خرید ۱۴میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار (بدون تغییر)، عراق با ۱۰میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، ترکیه با هفت میلیارد و ۴۵۹میلیون دلار (رشد۲۳درصدی)، امارات با پنج میلیارد و ۷۶۷میلیون دلار (رشد ۲۸درصدی) و هند با دو میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار (رشد ۱۸درصدی)، پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در سال ۱۴۰۱بودند.
وی افزود:
در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۷ میلیون و ۱۸۰هزار تن به ارزش ۵۹میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار، کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه با وجود کاهش ۱۰درصدی در وزن از لحاظ ارزش ۱۳درصد رشد داشته است .
لطیفی در ادامه در خصوص پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران گفت:
امارات با فروش ۱۸میلیارد و ۳۹۵میلیون دلار (رشد ۱۱درصدی)، چین با ۱۵میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار (رشد ۲۴درصدی)، ترکیه با ۶میلیارد و ۹۹ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، هند با دو میلیارد و ۱۹میلیون دلار (رشد ۸۰درصدی) و آلمان با دو میلیارد و ۱۹میلیون دلار (رشد پنج درصدی)،به ترتیب پنج کشور نخست تامین کننده کالا برای کشورمان در سال ۱۴۰۱ بودند.
سخنگوی سابق گمرک در پایان گفت :
با وجود فراهم شدن شرایط بین المللی و هماهنگی های داخلی بین سازمان ها و نهادهای مرتبط با ترانزیت ، برای ثبت رکوردی جدید در سال گذشته ، ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۱ رشد ۲.۲ درصدی را نسبت به سال قبل داشته و متاسفانه نتوانستیم رکورد سال ۱۳۹۳ را که ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تن بود را جابجا کنیم و ترانزیت کالاهای خارجی در سال ۱۴۰۱ به ۱۲میلیون و ۹۱۲هزار تن رسیده است .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала