گزارش و تحلیل

نگرش نسبت به ناتو در بیانیه های انتخاباتی ائتلاف های سیاسی ترکیه چگونه منعکس می شود؟

© Sputnik / Алтан Гочер /  مراجعه به بانک تصاویر آشوبگری ترک ها در مناطق ارمنی نشین فرانسه
آشوبگری ترک ها در مناطق ارمنی نشین فرانسه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2023
اشتراک
یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نامزدهای ائتلاف جمهوری خواه حاکم و ائتلاف اپوزوسیونهای مردمی مخالف، اعلامیه های انتخاباتی خود را منتشر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، با وجود اختلافات در تعدادی از موضوعات، شباهت عبارت در مورد تعامل بیشتر ترکیه با ناتو در بیانیه ائتلاف های سیاسی و بیشتر کاندیدها چشمگیر است.
مانیفست ائتلاف جمهوری خواه حاکم (اردوغان) به ویژه می گوید: "ما به تقویت موقعیت خود در ناتو ادامه خواهیم داد تا با خطرات و تهدیدات ناشی از وضعیت آشفته کنونی جهان مقابله کنیم. به نوبه خود، ما نیز به اقداماتی برای تقویت نیروهای نظامی و دیپلماتیک خود ادامه خواهیم داد. با سیاست خارجی مؤثر و قابلیت‌های امنیتی خود، به راه خود ادامه خواهیم داد".
در عین حال، در متن بیانیه ائتلاف اپوزوسیون مخالف ( کیلیچدار اوغلو) در مورد روابط ترکیه با ناتو چنین آمده است: "ناتو از نظر بازدارندگی را برای ما فراهم میکند از اهمیت بالایی برخوردار است امنیت ملی که ما به کمک متوازن به ساختار ناتو و با در نظر گرفتن منافع خود ادامه خواهیم داد".
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اردوغان قدرت های جهانی را به تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات آتی ترکیه متهم کرد
جيحون بوزقورت، مفسر سياسی، روزنامه نگار و نويسنده تعدادی از مطالعات در زمينه روابط تركيه و آمريكا، با اظهار نظر درباره لفاظی بيانيه های در مورد ناتو به اسپوتنيک گفت : با وجود تضعيف ساختارهای طرفدار ناتو در تركيه در سال های اخير، نفوذ آنها هنوز باقی است.
"روابط با غرب و ناتو یکی از مهمترین نکات در اعلامیه های انتخاباتی هر دو اتحاد است. موقعیت ترکیه در ناتو، که از سال 1952 عضو آن بوده است، هرگز خوب نبوده است. در سال 2016، زمانی که کودتا انجام شد، ترکیه در تلاش برای اعمال فشار بر این کشور و تحت کنترل گرفتن اهرم های قدرت، هدف ائتلاف قرار گرفت. با گذشت زمان، مقامات ترکیه به تضعیف قابل توجهی در ساختارهای تحت کنترل ناتو دست یافته اند. بوزکورت توضیح داد که در عین حال، آنها به طور کامل ناپدید نشده اند و هر از گاهی خودی نشان میدهند. بوزکورت به تمایل ائتلاف جمهوری خواه حاکم برای برداشتن گام هایی با هدف توسعه منافع ملی ترکیه اشاره کرد. مانیفست ائتلاف حاکم حاکی از اجرای تعهداتی است که ترکیه در چارچوب عضویت در ناتو بر عهده گرفته است، اما در عین حال بر وجود ترکیه مستقل قوی در داخل ائتلاف تاکید شده است. در اینجا منافع ملی ترکیه سرلوحه قرار می گیرد. به طور کلی، این رویکرد در اقدامات خاص ترکیه که برخلاف کشورهای غربی عضو ناتو، از پیوستن به تحریم‌های ضد روسی خودداری کرد، روابط سازنده‌ای با روسیه در چارچوب بحران غلات ایجاد کرد و همکاری‌های اقتصادی را توسعه داد".
او در مورد بندهایی از متن بیانیه یکی از کاندید های مخالف دولت گفت: "در متن سند نیز به رعایت منافع ملی اشاره شده است، اما در تحلیل کل نگر مانیفست، حضور لفاظی های طرفدار آمریکا در موضوعاتی مانند در مورد مسائل قبرس و قره باغ، مبارزه با تروریسم توجه ها را به خود جلب می کند. در اینجا می توان اظهارات قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف مردمی را نیز یادآور شد که در صورت پیروزی "مسیر سیاسی 180 درجه تغییر می کند".
بوزکورت در پایان گفت: "با در نظر گرفتن لفاظی های سیاست خارجی دو تن دیگر از اعضای برجسته ائتلاف اپوزیسیون - علی باباجان و احمد داود اوغلو، می توان گفت که اپوزیسیون احتمالاً به خط نزدیک به ایالات متحده پایبند خواهد بود و ممکن است امتیازات زیادی به واشنگتن بدهد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала