سوناک: بریتانیا حتی پس از خروج از اتحادیه اروپا یک ابرقدرت در سیاست خارجی است

© Photo / IRNA"ریشی سوناک" وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس
ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2023
اشتراک
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا، حتی پس از برگزیت، یک "ابر قدرت در سیاست خارجی" است، برای داشتن چنین موقعیتی نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس اعلام کرد : "بریتانیا در سرتاسر جهان فعال و فعال است، هر کجا که مهم باشد. ما نیازی به عضویت در اتحادیه اروپا نداریم تا در سیاست خارجی ابرقدرت باشیم. ما یک ابرقدرت در سیاست خارجی هستیم. ما کارهایی را انجام می دهیم که سایر کشورها نمی توانند.
سوناک گفت که توانایی بریتانیا برای فعالیت در بسیاری از نقاط جهان یکی از بزرگترین نقاط قوت این کشور است که به لطف روابطی که بریتانیا با سایر کشورها ایجاد کرده است و احترامی که آنها به ما می گذارند. نخست وزیر انگلیس به عنوان نمونه به امضای توافقنامه در چارچوب ویندز با اتحادیه اروپا ، برگزاری نشست سران فرانسه و انگلیس و راه اندازی یک طرح سه مرحله ای برای تامین زیردریایی های هسته ای مجهز به سلاح غیرهسته ای کانبرا را در قراردار AUKUS با مشارکت بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا به عنوان بخشی ازاین روابط ذکر کرد.
بریتانیا در 31 ژانویه 2020 اتحادیه اروپا را ترک کرد و در 1 ژانویه 2021 دوره گذار در روابط آنها به پایان رسید. در این راستا، توافقنامه تجارت و همکاری بین طرفین آغاز شد. بریتانیا در یک همه پرسی که درماه ژوئن 2016 برگزار شد با آرای 52 درصد موافق خروج از اتحادیه اروپا تصمیم به این عمل گرفتند و در نتیجه در ساعت 23:00 به وقت محلی در 31 ژانویه 2020، این کشور پس از 47 سال عضویت از اتحادیه اروپا خارج شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала