خطر "اَبَر بحران سالخوردگی" در ایران

© Photo / Soheil Gargari کاهش سن بازنشستگی زنان در ایران
کاهش سن بازنشستگی زنان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2023
اشتراک
جمعیت ایران هر سال پیرتر می شود و این در حالی است که میزان زاد و ولد به اندازه ای نیست که بتواند جایگزین جمعیت سالمند باشد.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از مهر، صابر جباری فاروجی، سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت ایران، با عنوان این مطلب که اگر به فکر جوانی جمعیت نباشیم در کمتر از یک دهه پیش رو دچار "اَبَر بحران سالخوردگی" خواهیم شد، گفت: برنامه ریزی وزارت بهداشت ایران در اجرای قانون جوانی جمعیت، حداقل دارا بودن سه فرزند برای هر خانواده است.
وی با عنوان این مطلب که باید باور کنیم کشور به سمت پیری می‌رود، افزود: ۱۳ استان برخوردار کشور کمترین میزان ازدواج و فرزندآوری را دارند که نشان می‌دهد صرف مسائل اقتصادی نمی‌تواند عامل افزایش جمعیت باشد.
در همین حال، سیدمحمد طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به خبرنگارمهر گفت: در سال ۹۵ نرخ رشد جمعیت ۱.۲ بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۶ دهم کاهش یافته است. به عبارتی در مدت ۵ سال، نرخ رشد جمعیت کشور؛ ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی با عنوان این مطلب که ما به زودی دچار رشد منفی جمعیت خواهیم شد، تاکید کرد: در سال ۱۴۲۹ به کشور سالخورده تبدیل خواهیم شد. به طوری که در ۱۴۱۵ رشد جمعیت کشور ۴ صدم و در ۱۴۲۰، رشد جمعیت کشور منفی خواهد شد.
طباطبایی افزود: اگر در سال‌های پیش رو به فکر جوانی جمعیت نباشیم، دچار بحران جمعیتی خواهیم شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала