گزارش و تحلیل

نتایج مذاکرات لاوروف و چاووش اوغلو در آنکارا

© Sputnik / Mikhail Climentiev /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу и министр иностранных дел РФ Сергей Лавров в президентском дворце в Анкаре
Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу и министр иностранных дел РФ Сергей Лавров в президентском дворце в Анкаре - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2023
اشتراک
سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به آنکارا و گفتگوهای وی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه ای خود نشان داد که دو کشور موضوعات زیادی برای گفت و گو دارند.
به گزارش اسپوتنیک، دو کشور موضوعات زیادی برای گفت و گو دارند و مواضع در مورد اکثر آنها حداقل مشابه، اگر نگوییم یکسان است. در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در مجتمع ریاست جمهوری بشتپه برگزار شد، وزراء گفتند که در مورد توافق غلات، مذاکرات سوریه، درگیری در اوکراین، ماوراء قفقاز، اقتصاد و حتی انتخابات آتی در ترکیه گفتگو کردند.
معامله غلات
چاووش اوغلو گفت که ادامه اجرای طرح غلات دریای سیاه را ضروری می‌داند، زیرا این طرح کمک بزرگی به حل بحران غذایی می‌کند. با این حال، وی اذعان کرد که خواسته های روسیه در چارچوب توافق ها برآورده نمی شود. ما از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کنیم و خودمان در حال انجام چنین مذاکراتی برای رفع موانع موجود برای غذای روسیه در چارچوب توافق هستیم. ما مشروعیت درخواست‌های فدراسیون روسیه برای رفع این محدودیت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم. برای مثال مشکلات و علاوه بر این مشکلاتی در تراکنش‌های بانکی برای صادرات غلات روسیه وجود دارد، محدودیت‌هایی در زمینه بیمه کشتی‌های روسی وجود دارد ، زیرا بسیاری از بانک‌ها در فدراسیون روسیه از سیستم سوئیفت جدا شده‌اند.
لاوروف قاطع‌تر بود و خاطرنشان کرد که با وجود تماس‌های متعدد با کشورهای غرب جمعی، بخش روسیه از توافق اصلاً اجرا نمی‌شود. وی تاکید کرد: موانع بر سر راه تامین مالی، ترخیص لجستیکی، حمل و نقل، بیمه، صادرات محصولات روسی باقی مانده و حتی سخت‌تر شده. علاوه بر این، لاوروف خاطرنشان کرد که اگر کشورهای غربی سازندگی نشان ندهند، روسیه خارج از چارچوب توافق غلات کار خواهد کرد، فرصت هایی برای انجام این کار با ترکیه و قطر وجود دارد.
درگیری اوکراین
با توجه به وضعیت اوکراین، وزرا هنوز از مواضع کمی متفاوت صحبت می کنند. چاووش اوغلو بار دیگر به تأثیر منفی درگیری بر کل منطقه و جهان به طور کلی اشاره کرد. وی خواستار یافتن فوری گزینه هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع بر اساس مذاکرات شد. وزیر ترکیه در عین حال اذعان کرد که به احتمال زیاد تنش ها در اوکراین در ماه های آینده به دلیل حملات احتمالی افزایش خواهد یافت. چاووش اوغلو همچنین یادآور شد که از دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود دعوت کرده است تا برای گفتگو در مورد چشم انداز حل و فصل به ترکیه سفر کند، اگرچه تاریخ این دیدار را ذکر نکرد.
لاوروف در ارتباط با درخواست‌های صلح، به اظهارات غرب مبنی بر غیرممکن بودن توقف خصومت‌ها در اوکراین توجه کرد و آن را یک ترفند ناعادلانه خواند. وی افزود: "در پس‌زمینه اظهارات روزانه‌ای که از کی‌یف، از واشنگتن، از بروکسل شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه به هیچ وجه نباید عملیات نظامی متوقف شود ، در شرایطی که خواسته‌هایی از روسیه در تضاد با این فرضیه‌هاست ک برای توقف جنگ بر سر میز مذاکره بنشینیم. ما البته می‌دانیم که همه اینها یک روش نسبتاً غیرمنصفانه ای است." وزیرخارجه روسیه یادآور شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها گفته است که مسکو مذاکرات را رد نمی کند، اما این مذاکرات تنها می تواند بر اساس در نظر گرفتن منافع و نگرانی های مشروع روسیه انجام شود که این کشور سال ها در گفت و گو با غرب از جمله ناتو مطرح کرده است.
لاوروف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2023
لاوروف شرط مذاکرات در مورد مسئله اوکراین را اعلام کرد
مذاکرات درباره موضوع سوریه
هر دو وزیر بر اهمیت مذاکرات جاری میان روسیه، ترکیه، سوریه و ایران برای عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق تاکید کردند.
چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که این کار بسیار مهمی است که به حل این مشکل امیدوار می شود. این در حالی است که وزرا هنوز تاریخ برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه را اعلام نکرده اند. چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که در مذاکرات آنکارا "آنها درباره مقدمات نشست وزرای خارجه در چارچوب مذاکرات سوریه صحبت کردند و در آینده درباره جزئیات این موضوع گفتگو خواهند کرد". لاوروف خاطرنشان کرد که "یک نشست در سطح وزرای امور خارجه باید تدارک دیده شود"، "چنین مقدماتی در حال انجام است." لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک گفت: "این موضوع همچنین شامل توافق بر سر تاریخ هایی است که به طور کلی برای هر چهار وزیر قابل قبول باشد."
منطقه قفقاز و فلسطین
چاووش اوغلو تصریح کرد که منعقد کردن پیمان صلح بین آذربایجان و ارمنستان را در اسرع وقت ضروری می داند. برای این منظور، آنکارا "به رایزنی ها از جمله با روسیه ادامه خواهد داد." لاوروف به نوبه خود از "فرایند عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه که با حمایت فدراسیون روسیه آغاز شد، تلاش برای رفع انسداد خطوط حمل و نقل و ارتباطات در منطقه و بازسازی قفقاز جنوبی پس از درگیری ها" استقبال کرد. با این حال، وزیر روسیه خاطرنشان کرد که مسکو انتظار دارد که "بازیگران غیرمنطقه ای در حل و فصل منطقه قفقاز دخالت نکنند" و "طرفین را به اجرای دقیق توافقاتی که در سه جانبه روسیه-ارمنستان-آذربایجان به دست آمد سوق دهد. قالب." چاووش اوغلو در رابطه با اقدامات نظامی اخیر اسرائیل در مسجد الاقصی در شرق بیت المقدس، بار دیگر تاکید کرد که از دیدگاه ترکیه، این امر به طور قاطع قابل قبول نیست، به ویژه در ماه مبارک رمضان برای همه مسلمانان. لاوروف در رابطه با این موضوع خاطرنشان کرد که "روند حل مناقشه فلسطین و اسرائیل در نتیجه درگیری ها و اقدامات یکجانبه به عقب نشسته است". این تنش، به نظر او، "مملو از تشدید بیشتر اوضاع است."
وزیران خارجه روسیه و ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2023
آغاز مذاکرات لاوروف و چاووش اوغلو در ترکیه + ویدئو و عکس
سخنان مهم در مورد انتخابات در ترکیه
چاووش اوغلو اظهارات لاوروف در مورد انتخابات ترکیه را با توجه و سپاس فراوان شنید.
وزیر روسیه گفت: "طرف ترکیه بارها ثابت کرده است که قادر به برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک است." وی همچنین تاکید کرد که "فدراسیون روسیه هرگز در امور داخلی یا حتی در بحث هایی که در این کشور در آستانه رقابت های انتخاباتی رخ می دهد دخالت نمی کند." لاوروف گفت: "ما همیشه به قوانین کشورهایی که این رویه‌های دموکراتیک مطابق با اصول باز بودن ناظران دعوت می‌کنند، احترام می‌گذاریم". چاووش اوغلو پاسخ داد که ترکیه نمی خواهد شاهد تلاش هیچ کشوری برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی در 14 ماه مه باشد، "چنین نیات را از سوی روسیه نمی بیند و هرگز مشاهده نکرده است." آیدین سزر، کارشناس سیاسی و اقتصاددان ترک، نماینده سابق بازرگانی ترکیه در روسیه در مصاحبه با خبرنگار. تاس گفت که اظهارات شفاف لاوروف در مورد موضع روسیه در مورد انتخابات ترکیه بسیار مورد استقبال مردم و اپوزوسیون قرار خواهد گرفت.
خرابکاری در نورد استریم
در یک کنفرانس مطبوعاتی از وزیران خواسته شد درباره وضعیت بررسی خرابکاری در نورد استریم اظهار نظر کنند. چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که کشورش "خواهان تحقیق شفاف" در مورد انفجارهای خط لوله است که "باید با دقت و مستقل انجام شود" و روسیه "باید فرصتی برای حضور در این کار داشته باشد." وی همچنین خاطرنشان کرد که این خرابکاری "بحران انرژی در اروپا را بیشتر تشدید کرد." لاوروف به نوبه خود خاطرنشان کرد که مسکو امید چندانی ندارد که شرکت کنندگان در تحقیقات اروپایی در مورد نورد استریم "قدرت لازم برای علنی کردن آنچه در آنجا یافتند را پیدا کنند و از دستور "رفیق ارشدشان" (یعنی ایالات متحده ) سرپیچی کنند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала